Nasterea DomnuluiCuvantul de invatatura al Parintelui Arsenie Boca
Extras din „O DESCOPERIRE IN VIS
Iisus Fiul lui Dumnezeu era nascut mai inainte de veci, fara mama din Tatal; iar acum se nastea in veac, fara tata din mama. Legea nu prevedea aceasta unica nastere, decat ca tot primul nascut e inchinat Domnului, intrucat unul din primii nascuti poate sa fie Mesia.
Legea nu-i prevedea nasterea mai presus de fire.
Deci ca sa nu se intample neoranduieli, neoranduielile erau pedepsite cu moartea. Orice fata necasatorita care nastea un prunc, era ucisa cu pietre inaintea tatalui ei.
Daca sfanta Fecioara n-ar fi fost logodita cu batranul Iosif, la fel ar fi patit.
Dar Iosif, logodnicul Mariei, nu stia de Buna-Vestire.
Deci cand s-a intors Maria de la Elisabeta, sotia lui Zaharia, mama lui Ioan Botezatorul, trecusera «ca la trei luni» si sarcina se observa. Batranul Iosif, stiindu-se neprihanit, era intr-o mare cumpana: sa o mai ia de sotie sau sa o paraseasca, sa fie ucisa cu pietre. Deci se gandea sa desfaca logodna si pe Maria sa o lase in voia sortii.
Chiar daca Fecioara Maria l-ar fi lamurit, si poate ca tot nelamurit ramanea. De aceea a intervenit Providenta.
Ingerul Domnului i s-a aratat lui Iosif in vis, zicandu-i: «Nu te teme a lua pe Maria» sub scutul tau si a face sa fie socotita de lume «nevasta ta», pentru ca sarcina ei nu e de la vreun barbat, ci «de la Duhul Sfant este». Sarcina aceasta nu-ti este spre rusine, ci spre cinste. Tu ai menirea sa o acoperi de asprimea Legii, scapand-o de la moarte.
Tu ai menirea sa scapi Pruncul ce se va naste, de asprimea tiranului Irod, care va umbla sa-L omoare. Tu ai menirea sa fii ocrotitorul Aceluia caruia ii vei pune numele Iisus, care se talcuieste Mantuitor, fiindca El va mantui pe popor de pacatele sale.
Nasterea Pruncului din Fecioara e implinirea proorociei facuta de Isaia: «Iata Fecioara va lua in pantece si va naste fiu si vei pune numele
lui Emanuel, nume care se talcuieste si corespunde misiunii Lui in lume, adica: «Dumnezeu cu noi» (Isaia 7,14).
Adica Dumnezeu ia chip de om adevarat, ca sa poata vorbi si suferi la rand cu oamenii, sa petreaca intre oameni, ca om, desi El e si Dumnezeu adevarat.
Iata un vis revelatoriu, care a linistit pe Iosif si i-a dat curajul tuturor ostenelilor viitoare, pe care avea sa le faca, si pentru care Biserica l-a cinstit printre sfinti.
- Una din cele mai fericite treziri din somnul indoielilor.
 
Sursa: Parintele Arsenie Boca - „Cuvinte Viii”, Editura Charisma, Deva, 2006, pp. 282-283
( FotoIcoana Nasterea Domnului)

0
0
0
s2sdefault

Sf. Ioan BotezatorulCuvantul de invatatura al Parintelui Arsenie Boca
Extras din „IOAN, CAPATUL PROOROCILOR
In pustia Iordanului, Ioan striga raspicat si plin de nadejde: 
«Pocaiti-va caci s-a apropiat imparatia Cerurilor !» «S-a apropiat»; - pana aci proorocii o prevesteau ca pe-un fapt al viitorului indepartat; acum imparatia mesianica era inaintea portilor. 
Ioan denunta coruptia nationala de la talpa pana la coroana, instiintarile solemne de la Dumnezeu i-au alarmat pe toti.
Multimile veneau sa-si marturiseasca pacatele si sa se boteze de la Ioan. Printre gloate se strecurau si multi carturari si farisei, care nu voiau sa piarda prilejul de-a se arata, tot ei, in fata multimilor, ca oamenii cei mai sfinti. Tainele lor vinovate nu ramaneau ascunse de ochii lui Ioan. Duhul lui Dumnezeu ii descoperea proorocului ca acestia-s oportunisti.
Faceau pe prietenii, ca sa-si asigure demnitati cand va veni Mesia.
«Pui de vipere !» «Ce credeti, ca scapati de urgia viitoare ?» N-aveti scapare fara roade de pocainta ! Avraam nu va va putea scapa, fiindca faptele voastre nu sunt faptele lui Avraam. Acum securea sta la radacina pomilor netrebnici si focul asteapta alaturea. Valoarea unui pom o hotarasc roadele, nu numele ce-l poarta. Marturisirea credintei fara indreptarea vietii, n-are nici o valoare. Pentru pacat, Dumnezeu este foc. Deci, sau te desfaci de pacat sau vei fi ars cu pacat cu tot. si cum era multa vita salbateca, multi pomi padureti si foarte multa pleava in Israel, multi incepeau sa simta focul lui Dumnezeu arzandu-i. Intr-unii se aprindea focul pocaintei; intr-altii focul maniei si al faradelegii. Irod, ars de mustrarea proorocului, facea parte dintre cei din urma.
 
Sursa: Parintele Arsenie Boca - „Cuvinte Viii”, Editura Charisma, Deva, 2006, pp. 326-327
(FotoSf. Ioan Botezătorul, pictat de Arsenie Boca)

0
0
0
s2sdefault

EpiclezadetaliuCuvantul de invatatura al Parintelui Arsenie Boca
Extras din „PEDEAPSA CU LEPRA
A ramane numai la explicatia materialista a omului - fara cea morala - inseamna a nu avea niciodata o explicatie suficienta. Medicina preventiva conteaza pe existenta sufletului si a deciziilor sale fata de viata. Sufletul, pe de alta parte, isi are parazitii lui de care trebuie sa stie sa se fereasca.
Iata de ce in antichitate medicii erau preoti si preotii medici.
Daca pana la Iisus, Dumnezeu atata a purtat de grija poporului iudeu incat n-a crutat nici nuiaua cea mai aspra, astazi, cand mila lui Dumnezeu vine in persoana sa caute si sa curateasca pe pedepsitii Sai, iata ca nu gaseste recunostinta in Israel.
Dar a gasit-o intre straini; la un samarinean.
Iata de ce se spune ca Binefacerea si cu Recunostinta sunt doua virtuti care nu s-au intalnit amandoua pe pamant.
Iata inca o amaraciune a lui Iisus:
Noua din zece, iarasi se vor fi apucat de rele..
 
Sursa: Parintele Arsenie Boca - „Cuvinte Viii”, Editura Charisma, Deva, 2006, pp. 262-263
(Foto:  Pictura de Pr. Arsenie Boca, Biserica din Draganescu)

0
0
0
s2sdefault

sf.trei ierarhiCuvantul de invatatura al Parintelui Arsenie Boca
Extras din „SFÂNTUL VASILE CEL MARE: - UN IERARH DE ATITUDINE
Cand viata aceasta e incurajata de statornicia bogatiei, de negrija intamplarilor, omul se strica; iar o viata stricata de patimi strica si mintea, care, odata stricata, nu mai deosebeste adevarul de minciuna sau binele de rau, ci le zice tocmai intors: raului bine si minciunii adevar.
Incetand prigoanele, asa se stricasera purtarile crestinilor si asa se intindea tagaduirea dumnezeirii Mantuitorului, incat - zice un istoric al vremii daca Dumnezeu n-ar fi trimis pe sfintii Vasile, Grigorie si loan, ar fi trebuit sa vie Hristos a doua oara. (Caci faradelegile grabesc Judecata). Iar un filosof crestin din vremea noastra, facand o supraprivire asupra istoriei crestinismului, la fel gaseste ca, crestinii au trecut cu succes prima ispita ridicata impotriva crestinismului: ispita persecutiilor, dar n-au trecut cu acelasi succes si ispita a doua, a triumfului (asupra paganismului).
E si explicabil: prima ispita a intalnit in fata crestini adevarati, care se hotarasera intr-un fel cu viata aceasta: s-o jertfeasca pentru Dumnezeu: pe cand ispita a doua, a triumfului, pentru care trebuie sa fii intelept s-o ocolesti, a gasit in fata o mare turma de crestini figuranti.
Dar iata cum Providenta a descalcit lucrurile: pentru cei credinciosi a trimis pe sfinti; iar pentru figuranti, si indeosebi arieni, a trimis pe imparatul Iulian Apostatul, care din crestin s-a declarat pagan si vrajmas al lui Hristos. Ba ca sa-si bata joc de o proorocie a Mantuitorului, a intreprins un razboi in calea la Ierusalim, ca sa zideasca templul lui Solomon. In lupta insa s-a trezit cu o sageata otravita in piept. Aceasta l-a ingrozit si l-a facut sa strige: „M-ai invins Galileene !"
Deci toti cei ce tagaduiau dumnezeirea Mantuitorului, ca sa faca pe placul imparatului apostat, ca sa fie „la moda" s-au lepadat de crestinism.
Dar parca era un facut: toti cei ce s-au lepadat de Hristos nu se multumeau numai cu lepadarea lor ci urmareau si lepadarea altora; iar daca aceia se impotriveau, vrajba era gata si incepea prigoana.
Iata focul in care se lamuresc credinciosii, iata firul de legatura cu inaintasii lor - mucenicii.
 
Sursa: Parintele Arsenie Boca - „Cuvinte Viii”, Editura Charisma, Deva, 2006, p. 21
(Foto:  Sf. Trei Ierarhi)

0
0
0
s2sdefault

Zacheu vamesulCuvantul de invatatura al Parintelui Arsenie Boca
Extras din „ZACHEU VAMESUL
Iata ca indreptarea omului „in fata Domnului" astupa gura oamenilor. Dar le-a astupat-o si Domnul, zicand: „Astazi s-a facut mantuire casei acesteia, caci si el fiu al lui Avraam este".
Se vede limpede ca Domnul ii are in vedere si pe cartitori, caci si lor le bate raspunsul, pentru ca de-ar fi vorbit Iisus numai cu Zacheu, i-ar fi zis acestuia asa: ca si tu, fiu al lui Avraam esti; dar nezicand asa, se vede ca le imprastia acestora tepele osandelor.
Iata prin urmare, ca omul care se indreapta, fie el oricat de vames si de pacatos, simte bucuria pe care n-o ranesc osandele, si nici el n-are om de osandit. De aci incepe omul sa samene cu Dumnezeu.
Cand vine Domnul la tine te dezlegi de toate, nu numai de nedreptatile tale, ci si de toata dreptatea ta. Cand „stai in fata Domnului" esti mai presus de lumea aceasta, mai presus de avutia lumii, mai presus de trancaneala si carteala vietii; - ai, cu un cuvant, ceva din linistea mai presus de lume a lui Dumnezeu.
De altfel nici n-ajungi „in fata lui Dumnezeu" pana n-ai intors toate ale Kesarului, inapoi Kesarului.
De aci incolo, incepe sfintenia.
 
Sursa: Parintele Arsenie Boca - „Cuvinte Viii”, Editura Charisma, Deva, 2006, p. 25
(Foto:  Zacheu , un exemplu de lupta, pocainta si schimbare)

0
0
0
s2sdefault

Căutare site

Noutăți Magazin

Abonare Buletin Informativ

Parteneri

BannerFamOrtodoxa

Banner milo 2

 

 

Acest site foloseste cookies pentru cea mai buna experienta de navigare pe site-ul nostru. Daca continuati navigarea inseamna ca sunteti de acord cu aceste conditii.