Biserica noua. "Minunea"care aduce oamenii inapoi

La vârsta de zece ani, unui copil din Ardeal, marele Arsenie Boca i-a prezis că vă ajunge călugăr și că va face o mânăstire. Prezicerea s-a împlinit. Monahul David a înălțat o biserică la Sadinca, un sat părăsit de lângă Sibiu, iar harul lui întoarce oamenii inapoi. Minune dumnezeiască.
Acum vreo 35 de ani, satul sibian Sadinca a dispărut. Pur si simplu. Oamenii și-au desfăcut casele, le-au pus în căruțe sau în mașini și-au plecat. Era un sat bogat, cu magazine, cămin cultural, școală cu multi copii, biserică, tradiții și, mai presus de toate, un pământ grozav de roditor. Iar viile Sadincăi, sădite cu migală pe terasele nisipoase ale dealurilor, erau cele mai scumpe și mai nobile din Transilvania.
O taină, dispariția asta... S-a vorbit de Ceausescu, de comasarea satelor îndepărtate obligate să-și lase vatra, bisericile și mortii din cimitir, și să se mute la "centru", în comune. Totuși, nici un sat nu dispare așa, peste noapte, ca și când n-ar fi fost. Dar oamenii au plecat, unul după altul.
O prorocire implinita
Au luat totul. Chiar gardurile și bolovanii din temeliile caselor. Au lăsat doar chenarele de piatră ale porților, paznice la pustiu, cu numele și anii încrustate în ele. Așa arată astăzi Sadinca: ca un larg cimitir, între dealuri enorme, golașe, având în loc de cruci porțile de odinioară ale curților. Doar patru bătrâni au mai ramas în sat, din care doi văduvi. Și trei case neruinate. Într-un târziu, cand i-am întâlnit, am aflat de la ei care a fost adevăratul motiv al părăsirii așezării. "De fapt, cam de când cu biserica", au zis. Biserica se stricase, iar fostul preot fusese silit de comuniști să părăsească satul, în anul 1974. De aceea au plecat sadincenii. Fără magazine, cămin, chiar și fără școală puteau trăi. Nu puteau trăi însă fără Dumnezeu.
"Calugare, ma arzi!"

Avea 11 ani, îl chema Dan Stoica și se afla la mânăstirea din Sâmbăta de Sus, între o mie de creștini îngenuncheați în jurul marelui duhovnic Arsenie Boca. Nu mai fusese niciodată într-o mânăstire.
O prorocire implinita

  Din satul de altădată au mai rămas numai porțile.

Nu știa nimic despre preoți, despre rânduielile bisericii. Se uita la călugărul acela înalt, din mijlocul mulțimii, nu-și putea lua ochii de la el și i se părea că prezența lui trece de conturul hainelor, că împrăștie în jur "un fel de lumină". Părintele Arsenie Boca binecuvânta pe cap toți oamenii îngenuncheați. Când a trecut prin dreptul lui l-a ocolit. Atunci, în acele clipe, copilul a avut o pornire aproape neomenească. A simțit că parcă "nu mai putea trăi" fără binecuvântarea aceea. A tras spre el mâna părintelui Arsenie și și-a așezat-o pe cap. A ținut mâna aceea strâns, cu amândouă palmele, pe creștetul capului său aspru, tuns chilug, de copil de la țară. Și azi are în minte secvența asta, moment cu moment. Fiecare intonație a spuselor părintelui. Marele Arsenie și-a lăsat capul pe spate, a închis ochii și a spus: "Călugăre, mă arzi!". Toată mulțimea a încremenit. Avea încă palma pe capul copilului. "Tu vei fi călugăr, te vei numi David și vei sta sus, într-un vârf de munte. Îți vei căuta multa vreme calea prin alte locuri, dar până la urmă vei veni să ridici o mânăstire tot aici, în Ardeal, aproape de casă..." Cuvintele acelea i-au ramas băiatului înfipte în suflet. Și le-a amintit mai ales mai târziu, când toată făptura lui începuse să fie cuprinsă de-un dor de pace și de liniște. Nu-i plăcea lumea, cu vorbele și mărunțișurile ei. Era retras, voia să nu vorbească, să nu audă. Mergea tot timpul la mânăstire și la 16 ani devenise deja monah. A stat multă vreme în preajma părintelui Arsenie.

       O prorocire implinita    Părintele David cel mult iubit.
I-a fost dintre cei mai apropiați ucenici. A fost părtaș la multe prorociri acolo, la Sâmbăta de Sus, rostite de marele duhovnic. Oameni cărora părintele Arsenie le spunea numele și necazurile, deși-i vedea pentru prima dată, intrând pe poarta mânăstirii. Însuși tatăl lui Dan s-a numărat printre aceștia, un alcoolic violent, care-și pierduse credința. Arsenie Boca a spus simplu: "Într-o lună nu va mai bea". După o lună de zile, tatăl Ion a întors paharul pe masă și n-a mai băut nici o picătură de alcool până astăzi.
Dan se născuse în ținutul Făgărașului, nu departe de Sadinca. De la Sâmbăta a fost trimis la mânăstirea Căldărușani, la seminarul monahal, ca să învețe carte. Apoi prin alte mânăstiri. A părăsit Ardealul. Și-a căutat liniștea prin lume. Dorul lui de liniște. Și mereu i-au răsunat în minte, ca ecourile unui clopot de catedrală, vorbele părintelui Arsenie: "Dar vei veni să faci o mânăstire tot aici, aproape de casă...".
Însingurații

Privesc Sadinca de pe un deal înalt. Podisul Transilvaniei - învolburare de coame pleșuve și mătăhăloase, ca niște munți de pe lună. Jos, la capătul drumului, se întrevăd câteva petice de pământ și niste ziduri de case, printre crengile unui pâlc de copaci. Și totuși, acest loc, cu doar patru locuitori, apare și azi pe hartă, ca un sat în toată regula. Ca toate celelalte sate sibiene din jur - Slimnic, Mândra, Loamnes, Hagieni, Alamor, Hașag - așezări puternice și bogate, fiecare cu peste o mie de suflete. Parcă nici cartografii n-au putut crede că o asemenea așezare poate dispărea așa grabnic... Sunt împreuna cu Maria Greavu, primărița din Loamnes, o femeie năpraznică și răspunzătoare de șapte sate, una din cele mai mari comune din Transilvania. Îmi arată de-o parte și de alta a ulitelor pustii: "aici era casa mare, dincolo casa, mai la deal înca vreo șapte case de gospodari...". Are în minte exact satul de odinioară. Ridică peste tot în jur, cu puterea privirii, acoperișuri și ziduri nevăzute. De ce au plecat? Primărița știe multe cazuri în care oamenii tocmai își sfințiseră bucuroși casa cea nouă, iar după doar câteva luni, s-au apucat să o strice, să o desfacă până la temelie și să pornească înspre alte locuri. "Era totul bine. 80 de gospodării, familii trainice, multe dintre ele și cu opt-zece copii. Și chiar când o fost satul mai înstărit, mai bine pus la punct, tocmai atunci or trebuit să plece", zice. Privim amândoi dealurile goale, acoperite altădată cu vii nobile.
     Șipos Gheorghe                 O prorocire implinita
Ating inscripțiile porților părăsite. Cele mai multe indică anii `74-'76, adică tocmai acei ani tragici ai dispariției satului. Presimt, totuși, în glasul femeii primar, un sâmbure de speranță. "Știți de ce și-au lăsat porțile așa? Le-au lasat ca un semn, ca să aiba unde să se întoarcă, într-un târziu..."
E sâmbătă, iar in sat nu e nici un om. Nimeni cu care sa poți vorbi. Cele trei case sunt zăvorâte. Bătrânii au plecat la Sibiu, la înmormântarea unui fost vecin, pe nume Soaită, care a fost găsit în casa de la oraș, dupa 30 de zile de la moarte. Era un om credincios, respectat. Tată a doi copii. Mort așa, fără nici o boală. Sau poate de boala înstrăinării. Aproape nici unul dintre sadincenii plecați nu s-a obișnuit cu orașul. Foarte mulți au murit așa. Singuri, înstrăinați. Găsiți în casă, la multă vreme după obștescul sfârșit. Văd și biserica din pricina căreia au plecat oamenii. Dărăpănată, pe jumătate prăbușită, nimeni nu mai are curajul să intre în ea, căci întreaga zidire poate cădea în orice clipă. Acoperișul, pereții, totul. În spatele acestei ruine mai este însă o biserică. Zveltă, frumoasă, nou-nouță. Dar despre ea, primărița îmi zice c-ar fi mai bine să vorbesc a doua zi, la Liturghie, cu... "călugărul".
Miracolul

                  O prorocire implinitaO prorocire implinita

Un calugar? Un preot aici?
De ce nu mi-a spus până acum? Pricep abia acum tonul de speranță din glasul primăriței. Da, în Sadinca se înalță un schit, care va deveni mânăstire. Se petrece un miracol: deși călugărul a venit nu de mult, a făcut biserica anul trecut, în doar patru luni de zile, din temelie până-n varf, numai cu banii credincioșilor de rând, și fără să le ceară niciodată nimic. Pentru Maria Greavu, preotul acesta înseamnă atât de mult, încât aproape i-e teamă să vorbească despre dânsul. Sunt lucruri tainice, greu de împărtășit. Zice că ar trebui să-l cunosc mai întâi, să-l văd slujind. Încă de la primele slujbe, a adunat o mulțime de credincioși. îl caută din toată țara. "Lumea spune despre el că face minuni. S-au întâmplat multe aici, în ultimul timp. Am văzut și eu multe. E-o vatra veche, un cimitir întreg îngropat în dealurile astea, oameni care au fost uciși de tunurile austro-ungarilor, ca niște martiri. Se spune că pământul are așa, un fel de har, la fel ca și preotul. Eu spun doar ce-am văzut cu ochii mei. Era o copilă, de 4 ani, paralizată total. Toata lumea știe cazul ăsta. Părintii erau de aici, dar plecaseră de mult în Germania - chiar și doctorii nemți ziceau că fetița nu mai are nici o vindecare. S-au intors în sat. Au mers de câteva ori la călugăr. Eu însămi am vazut-o într-o seară, când ieșea din căsuța lui, împreună cu părinții. Părintele n-o ținea, numai o atingea așa, pe umeri, din spate, iar copila mergea cu pași înceți și nesiguri, și părinții plângeau. Vă spun, este un părinte deosebit. Te vindecă fiindcă îți dă speranță, bucurie de a trăi. Așa cred că se explică. Numele lui? David! Părintele David."
Împlinirea profetiei

La vârsta de 19 ani, când a fost tuns în călugărie, i s-a schimbat numele din Dan în David.

Daca s-a întors Dumnezeu, se întorc și sătenii

De la Căldărușani s-a dus la Drăgănescu, a slujit în biserica pictată vreme de 15 ani de părintele Arsenie Boca, în locul unde marele duhovnic fusese exilat de comuniști, cu interdicția de a mai predica și sluji. Apoi la Cozia. Apoi a fost trimis pe piscurile Builei, la mânăstirea Pătrunsa. O mânăstire lângă cer. A stat acolo mulți ani, stareț peste 37 de călugări zăvorâti în tăcere și alți sihaștri, trăitori în pustia pădurilor dimprejur. Dincolo de munte era Ardealul, dar el nu se gândea la asta. Nu venise încă sorocul ca profeția părintelui Arsenie să se împlinească. Acolo, la Pătrunsa, începuseră să-l caute tot mai mulți oameni, pentru rugăciunile și sfaturile sale duhovnicești. Faima îi creștea, desi el nu dorea asta. În 1994 a fost chemat cu ascultare la Sibiu, de către însuși înalt Prea Sfințitul Antonie Plămădeală. I se dădea rangul de ieromonah, și chilie cu tot confortul, la catedrala mitropolitană. Dar părintele David nu dorea asta. Dorul de liniște îl mistuia. Trei ani au trecut până când a avut curajul să-i vorbească Înaltului Antonie, să-i spună ca el nu mai poate trăi așa. Era prea multă zarvă în jurul lui, la Sibiu, erau seminariștii, zarva tineretului, problemele administrative, mult prea lumești... Mitropolitul a zis bine. I-a dat binecuvântare să se ducă undeva, în gazdă, dar tot în Sibiu, căci avea mare nevoie de dânsul. Părintele David și-a gasit o casuță, lângă o biserică mai retrasă, "Biserica dintre brazi", dincolo de podul Cibinului, acolo și-a făcut canonul și pravila călugărească, ca un sihastru în mijlocul orașului. Abia după mult timp și-a văzut vecinii. Puiu lu' Soaita a lu' Lenea a lu' Ganta și soția lui, Valerica Șoaită. Când i-a cunoscut a rămas uimit. Erau niște oameni de-o curățenie sufletească cum nu mai întâlnise. Credincioși, liniștiți, buni. Nimeriți în orasul acela, parcă dintr-o altă lume. Alături de ei, a ieșit din tăcere. Începea să-și găsească pacea, bucuria de a trăi printre semeni. Într-o zi, vecinii i-au spus: "Părinte, să vii odata să vezi cat de frumos e în satul de unde venim noi. Să vezi câtă liniște, câtă pace...". A mers. Iar când a ajuns în Sadinca - chiar din primele clipe - a simțit în pământurile acelea ceva. O mare suferință, dar și o mare sfințenie. O putere, ce poate deveni făcătoare de minuni. A înțeles în acea zi binecuvântată că ăsta e "locul de unde nu va mai pleca niciodată". Și că el "are datoria" să facă acolo o mânăstire. A cerut binecuvântarea mitropolitului Antonie Plămădeală și a primit-o. Dar Înaltul Antonie i-a spus așa: "Te duci în satul acela ca un om de rând, ca să fii sigur, în inima ta, că este locul pe care îl cauți, loc pentru o sfântă mânăstire. Trebuie să înveți firea oamenilor, să vezi dacă poți fi unul de-al lor. Trăiești ca un mirean, te porți ca un mirean. Iți iei reverenda și o pui undeva, la loc ascuns, ca să n-o afle nimeni. îți faci pravila, canonul, dar haina călugăreasca n-o îmbraci, până când va veni vremea și îți voi zice...". El a făcut ascultare. Patru ani de zile încheiați a stat în Sadinca, fără să știe nimeni că e preot. Nici primărița Maria nu a știut. Absolut nimeni, până în ziua în care primii credincioși de prin țară i-au aflat "ascunzișul"...
A fost găzduit într-una din puținele căsuțe neruinate. A crescut doi miei cu lapte, din biberon, a săpat un petec de grădină în fața casei. De acolo s-a hrănit. Erau mai multi bătrâni atunci în sat. L-au prețuit ca vecin, la fel de mult ca pe un preot. Unii au murit, precum tanti Tomuța Anica, nenea Ioan Munteanu, zis Pastina, vechiul cantor și clopotar al bisericii, sau tanti Roala, care se temea la început că părintele o fi vreun hoț oplosit pe aici, apoi și-a cerut iertare plângând doar pentru gând. Alții mai trăiesc. Sanea Letitia, zisă Tita. Milu, un bătrân amărât, văduv de 3 zile. Dar mai ales Maria Cipos, careia părintele îi spune și astăzi "Mama Mărioara", pentru că l-a ocrotit și l-a ajutat, ca si cum ar fi fost din sângele ei. Prin înțelepciune, ea este astăzi un fel de căpetenie nevăzută a așezării. Singura din sat care nu trăiește singură, ci cu bărbatul ei Gheorghe, pe jumătate paralizat. Cei doi sunt chiar fericiți împreună. Multumiți de viața lor de până acum. Sunt primii oameni care s-au întors. Au fost și ei plecați la Sibiu, au avut casă mare, cu grădină și priveliște frumoasă, dar n-au rezistat. S-au întors acasă, "la căsuța lor".
 
Maria Cipos. 

E duminică, e soare. Deși slujba nu a început, satul e deja   plin de oameni.  Mașini multe, în fața bisericii. Simți freamăt prin curți, îndărătul zidurilor părăginite. "Căsuța" Mărioarei e de fapt adevărata gospodărie, cea mai înstărită dintre toate. Porumb mult, lemne de foc, porci, oi, vaca, cal. Trei cățelandri o păzesc. Iar zidurile casei sunt roz. Mama Mărioara are acum 79 de ani, un chip alb și luminos și-un zâmbet larg, elegant, cu gropițe, ca de femeie tânără. A fost cea dintâi care l-a vazut venind în sat pe părintele David.  "Parcă am simțit așa, nu știu cum, încă de la început, ca îi un om ales. În ziua aia, aveam acasă un nepoțel de la băiat, care o venit la mine strigând: "Bunico, eu mă duc să vedem că cine-i omu' ală care-o venit!".
          O prorocire implinita

 "Parcă am simțit așa, nu știu cum, încă de la început, ca îi un om ales. În ziua aia, aveam acasă un nepoțel de la băiat, care o venit la mine strigând: "Bunico, eu mă duc să vedem că cine-i omu' ală care-o venit!". Zic: "Măi, copile, vezi-ți de treabă, stai potolit!...". Da' el tot s-o dus. O luat o cană cu trei căpșuni - două pentru străinu' ala, una pentru el. Trece un timp și vine, tot bucuros: "Bunico, îl cheamă Dan! I-am dat căpșuni și m-o învățat cum să spun în engleză și franceză și-o spus ca o să mă învețe să vorbesc bine engleza și franceza!...". Așa s-o-ntâmplat. Un om ales. Ne-o ajutat, o muncit pentru noi toti, o venit de câte ori am avut nevoie. Iar noi nu știam ca îi preot mare, hirotonit de mână de episcop și stareț, ucenicu' lu' părintele Arsenie Boca. Abia după patru ani, o venit aici o credincioasă din Sighet. Nu uit ziua aia. Era o femeie rușinoasă, se uita numa' in gios cand vorbea. O zis că ea-l caută pe părintele David. Am zis că nu-i nici un parinte David în sat. Da' atuncea, nu știu cum... parca am simțit! Și-i zic femeii: "Hai cu mine". Cand o ieșit părintele din casă și-o văzut-o!... Oi, oi! Parca o înmărmurit. Imediat dupa aceea o venit la mine acasă să-mi zică să-l iert ca nu mi-o spus, ca n-o avut voie, c-așa-i ascultarea la călugări. Da' eu tare m-am bucurat s-aud așa lucru. Mai târziu, am aflat că oameni mulți l-o căutat din mânăstire-n mânăstire, peste tot. Oamenii care veneau la Pătrunsa sau în alte locuri pe unde-o fost părintele. L-o căutat mulți, din toată țara. Vă spun, am avut noroc bun cu părintele ăsta. Maaare noroc!... Dacă nu apărea el, murea satu' nost'. Știti cine vine acuma la schit? O să vedeți: jumate din oamenii de la slujba îs tot sadincenii ăia vechi. Se întorc și plâng. Lucrează pământu', vor să-și facă casile la loc. Vin verile și stau aicea, îngrămădiți, câte-o familie întreagă, într-o cameră, și merg la slujbe, la părintele, și li-i bine. Și zic că daca ar fi fost atuncea așa un preot, ei n-ar fi plecat în ruptu' capului, orice-ar fi zis Ceaușescu. Da, se reface satu nost'.
Se reface Sadinca noastra, săraca... Ii mai cunoscută acuma decât înainte, cu toti străinii ăștia care vin. Mulți se miră ca ce-i atrage pe oameni aici, de vin grămadă din toata țara. Cum o putut face biserica asta așa repede, fără să ceară la nimeni nici un ban? Vă spun eu: îi atrage haru' lui mare. Haru'! Asta îi. Toți care-or venit aici o dată or venit dupa aceea mereu."
           O prorocire implinitaO prorocire implinita
"Nu bun, sfânt îi!"

Avea dreptate primărița: ulițele satului sunt astăzi pline de oameni, de voci, de culori. Peste două sute de oameni sunt în biserică, nici n-au încăput toți. Împietriți, drepți, cu privirile umezite. Parcă nici nu respiră. Se uită doar într-un singur loc, ca hipnotizați, spre părintele din fața catapetesmei. Îl văd, în sfârșit. Mă apropii. Un preot scund si subțire ca un flăcău, cu ochii largi, întunecați, scânteietori. Ai putea ușor să spui ca are 25-30 de ani... Nu neapărat după chip, de altminteri foarte întinerit, cât după grația tuturor gesturilor și pașilor, după lumina care îi incendiază privirea în anumite momente, dupa o nestăvilită vioiciune a spiritului ce vine dinăuntru. Da, părintele David slujește cu bucurie.

Biserica reînviată

Chiar și atunci când citește cu glas încetișor din Scriptură, vorbele lui capătă o amploare specială, se decupează din mijlocul murmurelor, prind forță, prind miez. Sunt aici mulți sadinceni de altădată. Mama Mărioara mi-i arată pe rând, cu o simplă împingere a bărbiei: "Și ăsta e... Și ăsta e...". Oamenii se întorc spre mine și mă privesc zâmbind, cu îngăduință, făcându-mi loc să trec, tot mai departe, spre altar. Nu sunt mustrători cu străinii care dau buzna și nu cunosc toată rânduiala slujbei, sunt doar bucuroși pentru ei înșiși, că au venit. Când le întreb pe câteva bătrâne dacă e bun părintele, își pun repezit o palmă pe inimă: "Vai de mine și de mine!... Nu bun, sfânt îi!... Dacă nu era părintele, de mult se-alegea praful de satul asta".
După slujbă, în biserică va fi o cununie. Vorbesc afară cu mirele, Nicolae Lomnesan, bărbat spătos, c-o floare albă la buzunarul costumului parcă mult prea strâmt. Fiu de sadincean, plecat atunci, in anii `70. "Eu îs cioban. Am cinci sute de oi. Acuma stau în Rusi, satu' de peste deal. Ciobănia nu prea mai merge azi, da' mie nu-mi trebuie nimic de la nimeni. Daca eu mai țin oile astea și mă chinui cu ele, daca n-am plecat la oraș sau în Italia sau în altă parte, îi si pentru că s-o facut schitu' aici. îi ceva!... Nu știu cum să vă știu zice... Toate necazurile, toate problemele trec când vii la părintele ăsta. Ieși din biserică alt om. Liniștit, bucuros. Pe nevasta mea, Silvia, o s-o fac băciță și-o s-o țin aicea, în casa mea. Și o să fie bine. De aia am venit să ne cununam la Sadinca. Sunt multe biserici peste tot. Da' nu știu... Aici ne simțim, cum se zice, cel mai aproape de Dumnezeu. Și satu' ăsta o să se refacă. Sigur! Sigur se reface. Vin oameni tot mai mulți, își fac casi, se reface pământu'. Vă spun eu, să mă credeți pe cuvânt c-așa îi: de când o venit părintele David, chiar și pământu' îi mai roditor în Sadinca..." Venisem aici ca să găsesc un sat părăsit, ca multe altele din România. Am găsit însă un sat care a murit și renaște.

Părintele Arsenie, azi

Părintele David își încheie povestea. Cu greu l-am convins să-mi vorbească despre viața sa, mai ales despre acele episoade cu părintele Arsenie Boca. Când venea vorba de acest învățător al său, absolut de fiecare dată, el își domolea glasul, până la șoaptă, zicând: "Dar despre asta nu-i bine... Nu-i bine să...". Și lăsa propoziția neîncheiată.
Căsuta părintelui David e plină de flori și icoane. Printre ele, pe un perete, văd și o fotografie a duhovnicului, făcută la bătrânețe. Ucenicul are convingerea că puterile acestui părinte nu s-au sfârșit odată cu moartea sa. Că el continuă să facă minuni și dincolo de dispariția trupească. De aceea îi ia adesea pe sadinceni și-i duce în excursii, în pelerinaje, "pe urmele" părintelui Arsenie. Săptămâna trecută au fost la Sâmbăta, acum trei săptămâni la Prislop.
"Acolo, la Prislop, mi-am dat eu seama de forța incredibilă a acestui mare preot, chiar și după moarte. S-a petrecut întocmai așa: o copilă de 4 ani, cu familia, venise la mormântul de la Prislop al părintelui Boca. Nu putea merge pe piciorușe. Era paralizată total. Stăteau toți îngenuncheați în jurul mormântului, cu frunțile lipite de pământ. Se rugau fierbinte, toți cu ochii închiși. Și, deodata, ce văd? Văd copilașul cum se ridică dintre ei, în picioare. Stătea așa, cumva speriată, nevenindu-i să creadă că este adevărat. Pe urmă a început să sară într-un picior, de parca vroia să se dezmorțească, să-și țină cumva echilibrul. Pe urmă a făcut câțiva pași. Atunci și-au ridicat și părinții frunțile din pământ și-au văzut-o... Vă spun! Ce bucurie poate fi mai mare? Ce fericire mai mare, decât să fii vindecat prin puterea inimii și a rugăciunii? Mă uitam la fetița aia și parcă mă vedeam pe mine. Tot așa am învățat să "merg" și eu prin lume, ajutat de părintele Arsenie. Mai întâi șontâc, într-un picior, apoi în două. E același lucru."
Masa din chilia părintelui David e ca un altar. încărcată de icoane, cărți, candele, crucifixuri. Aici s-a rugat în anii cât a fost singur, îmbrăcând uneori în secret rasa călugărească, peste hainele cele lumești. Doar atunci când i se făcea dor și închidea cu cheia ușa de la casă și-și închipuia că se roagă într-o biserică adevărată. Și-a tăiat părul, și-a tăiat barba. A învățat să traiască simplu, ca om de-al locului și a fost, Într-adevar, "unul dintre ei".
Și mereu îi cerea lui Dumnezeu să-i dea un semn, să-i spună în vreun fel, cumva, dacă ăsta este cu adevarat "locul lui". Pe data de 14 septembrie 2006, chiar atunci când episcopul rostea rugăciunea de sfințire a temeliei bisericii, chiar în clipa aceea, deasupra Sadincăi a apărut o cruce. Oamenii și-au ridicat privirile. Au vazut-o, unii au și fotografiat-o. Nu s-a destrămat până la sfârșitul slujbei. O văd și eu acum, în poze. Se întâmpla chiar în ziua marii sărbători a Înălțării Sfintei Cruci. Și deasupra Sadincăi era o cruce, dar o cruce de nori, mare, albă, cu două brațe drepte și subțiri, întinzându-se pe cerul albastru.

Articol preluat de pe siteul www.formula-as.ro











 

 



 

 



plin de oameni.  Mașini multe, în fața bisericii. Simți freamăt prin curți, îndărătul zidurilor părăginite. "Căsuța" Mărioarei e de fapt adevărata gospodărie, cea mai înstărită dintre toate. Porumb mult, lemne de foc, porci, oi, vaca, cal. Trei cățelandri o păzesc. Iar zidurile casei sunt roz. Mama Mărioara are acum 79 de ani, un chip alb și luminos și-un zâmbet larg, elegant, cu gropițe, ca de femeie tânără. A fost cea dintâi care l-a vazut venind în sat pe părintele David. "Parcă am simțit așa, nu știu cum, încă de la început, ca îi un om ales. În ziua aia, aveam acasă un nepoțel de la băiat, care o venit la mine strigând: "Bunico, eu mă duc să vedem că cine-i omu' ală care-o venit!". Zic: "Măi, copile, vezi-ți de treabă, stai potolit!...". Da' el tot s-o dus. O luat o cană cu trei căpșuni - două pentru străinu' ala, una pentru el.
arsenie-boca-scrisoare

Între manuscrisele Părintelui Arsenie Boca a fost găsită și dezvăluirea mult așteptată a unei întâmplări minunate din perioada petrecută la mănăstirile din Athos, care redă cu scrisul părintelui și în stilul său inconfundabil unele din nevoințele și trăirile sale inedite din acele locuri sfinte. Facem mențiunea că această povestire a fost publicată și în cartea ”Catisme athonite”, însă datorită valorii inestimabile a conținutului său duhovnicesc, de taină, o tipărim și în această lucrare. 
În Sfântul Munte, părintele a lucat atât la chilia Sfântului Ipatie, unde a curățat curtea și a rânduit grădina, împreună cu Părintele Dometie Trihenia, preoțit din 1937, cât și la schitul Prodromul, unde a lucrat la treptele de pe drumul îngust care coboară la peștera Sfântului Atanasie, loc despre care se vorbește și în povestirea părintelui, redată mai jos:

Treptele Sfântului Atanasie Athonitul

Lucram de câteva zile să reconstruim treptele care coboară dinspre schitul Prodromul la peștera Sfântului Athanasie. Peștera se afla aproape în buza mării, la vreo 50 de trepte deasupra ei. Foloseam materialul existent chiar de acolo, bucăţi de rocă destul de tare şi pe care o fasonam cu daltă şi cu barosul. Lucram cu Porfirie şi Dometie de la chilia Sfântul Ipatie, dar primisem ascultarea de la Părintele Arsenie Mandrea, stareţul Prodromului. Pentru mine era un fel de plată sau troc ca să mi se îngăduie să copiez din biblioteca bogată în manuscrise pe Părinţii Filocaliei. Era o misiune pe care am primit-o de la Vlădica Nicolae Bălan şi de la Părintele Profesor Dumitru Stăniloaie. Trebuia să facem muncă de ocnaşi, spărgeam şi fasonam dalele de piatră apoi le trăgeam cum puteam de la vale la deal. Mai foloseam bâte rotunde din lemn de castan şi nişte capete de funii, foste parâme ale corăbiilor din cea trecută vreme, ce miroseau a mare, a alge şi a pește. Mi-era o sete şi o foame, gura mi-era năclăită şi amară, soarele ne bătea dar nu ne prea încălzea în timpul ce greu se desprimăvăra, de început de aprilie. Mă gândeam la sfinţii de pe Muntele Sinai care şi ei au cărări în trepte pe drumul spre piscul muntelui unde Moise a primit tablele legii – Tora. Încercam să-mi aduc aminte din liceu câte trepte erau pe muntele Sinai. Aici aveam de lucrat vreo 300. Porfirie care era mai solid ca mine îmi strigă în ureche:
- Pune mâna Ziane, că-mi rupe bolovanul laba piciorului; tu Dometie ce faci? Te-o bătut soarele în cap? Ţine cu forţă!
M-am trezit din reverie şi mi-am opintit muşchii din toate puterile. Greu canon aveam. Canonul nu e greu dacă te ajută Maica Domnului - Panaghia, Doamna şi Stăpâna Muntelui sfânt. Dometie începu să cânte: Axion Estin. Vrednică eşti, un fel de Ave Maria.
- Şi cu rugăciunile PreaSfintei Născătoare de Dumnezeu şi a Sfântului Athanasie Athonitul, care şi el a murit când s-a dărâmat schela şi i-a căzut bolta în cap, Doamne miluiește-ne şi ne mântuieşte pe noi păcătoşii. Prinde bine Ziane, că deseară mâncăm o ciorbă de rădăcini îndulcită cu miere din butoiul fratelui Gavriil, dacă ne facem treaba.
- Amin, rosti sec Porfirie. Dometie, tu vrei să fii al doilea Cucuzel pe Sfântul munte? Dacă vrei să te îndumnezeieşti, bine, fă-o, că şi eu vreau, dar nu mi se pare corect să ne ţii fără un strop de apă. Omul trebuie să bea zilnic doi litri de apă, aşa zice medicul de la Vatoped, Siluan, noi nu am avut toţi trei un litru astăzi. Du-te şi adu nişte apă de mare să-mi ud gura, fugi! Încă n-ai venit?
- Eşti prea dur frate Porfirie cu Părintele Dometie, e mai slăbuţ el de constituţie, am intervenit eu. Priveam în jos după Dometie care mergea de parcă zbura. Marea se învolbura şi lovea în valuri înspumate stâncăria de pe faleză. Cred că va trebui să ne ducem să facem o baie de apă sărată până mai e soare. Mă dor şi pe mine oasele, mi-a intrat igrasia şi răceala zidurilor pe care le-am pictat. Chiar vroiam să te întreb frate Porfirie, ce meserie ai avut înainte să te tundă în călugărie?

Am fost mecanic de utilaj greu. Părintele stareţ Arsenie m-a întrebat ce meserie am şi aşa am ajuns maistru constructor de trepte în piatră. Ai grijă Ziane cum te propteşti în coada ţapinului că dacă o rupi nu mai am alta aici, şi o să te trimit sus în păduricea schitului să tai una nouă.

- Am tăiat vreo cinci cozi şi le-am pus la uscat luni când tu erai la moara de lemn, adică la gater, lângă Mănăstirea Iviron, aşa că mâine o să mai montăm două ţapine!
- Ştii că îmi placi diacone de la Sibiu, chit că nu prea ai voce să cânţi, dar te duce mintea!
- Am vrut să mă fac aviator. Dar ca să intru la Cotroceni la şcoala de aviaţie îmi trebuiau bani mulţi şi mama nu avea de unde să-mi dea nici dacă-şi vindea casa. Singura şcoală unde urma să primesc bursa a fost la teologie. Şi cu toate că eram un copil credincios de mic nu m-am simţit vrednic să mă fac preot. Mama voia să mă însoare.
- Dar tu nu şi nu! Nu te-ai însurat, dar cum eşti diacon? Te-a hirotonit celibatar?
- Da, m-a hirotonit pe încredere că nu o să mă însor după ce am primit treapta diaconiei. Ia spune ai adus scripetele pe care ţi l-am cerut dacă tot ai fost la moara de lemn de lângă Iviru? M-am gândit că dacă nu găsim acest scripete, trebuie să facem unul, lucram cu unelte rudimentare.
- Cum ai zis? Nu am auzit acest cuvânt şi nu l-am găsit în nici un ceaslov.
- Rudimentum, pavimentum, ornamentum, postamentum, testamentum, instrumentum, sacramentum…
- Eşti poet? Nu te juca! Ţine bine coada că se dezvârte vârtejul şi ne plezneşte de ne rupe mâinile. Crezi că e uşoară călugăria aici la Sfântul Munte? Şi mai ducem şi o sărăcie lucie că ne ţin grecii cum vor ei, în ciuda ajutoarelor pe care voievozii noştri romani le-au trimis aici la Sfântul Munte. Îmi place să cred că dacă facem scripetele pe care mi l-ai desenat o să ridicăm mai uşor lespezile astea. Am să mă duc mâine şi am să fur un scripete de la Meghisti Lavra, am văzut eu că aveau vreo trei în depozitul de lângă Arsana unde acostează vaporul când vine cu butoaiele cu ulei şi vin de la Atena.
- Dar furtul este un păcat, interveni Dometie care tocmai ajunse cu căldarea în care avea apă de mare.
- Bine ai venit cu apă sărată, ia dă să-mi spăl puţin gura.
Porfirie îşi scufunda palmele în găleata şi bău din pumni apa sărată.
- Mai lasă-mi şi mie, am zis, nu o bea toată.
În vreme ce Porfirie se spală, Dometie recita: “Când vine Domnul la tine te dezlegi de toate, nu numai de nedreptăţile tale ci şi de toată dreptatea ta! Când stai în faţa Domnului eşti mai presus de lumea aceasta, mai presus de trăncăneala şi cârteala vieţii; ai, cu un cuvânt, ceva din liniştea mai presus de lume a lui Dumnezeu.”
- Amin, zise Porfirie, nu te ştiam aşa patericos, din ce Părinte al patericului ai scos cuvântul acesta de folos? Parcă nu ai fi fiu de cioban de la Tilişca, măi Dometie!
- Din Sfântul Arsenie care a pustnicit în pustia Schetică de lângă Nil din Egipt. El era unul care tăcea mult şi aşa, prin trezvie, îşi alegea gândurile şi vorbele îndepărtându-le pe cele rele şi fără de folos. Cu harul Prea Sfântului Duh a ajuns la isihie încă de tânăr.
Se lăsă o tăcere plăcută, Porfirie nu mai zicea nimic, mai mult ca sigur că, cugeta în mintea lui mai puţin şcolita în ale teologiei, cumpănea vorbele pe care le rostise Dometie. Erau vorbe cu greutate. Dometie rupse tăcerea:
- Mă trimitea tata cu oile pe la noi pe sub munte. Acolo într-o viroagă era casa unui călugăr plecat de la Foltea din Sălişte. Era un fel de stână din piatră acoperită cu nişte căpriori de brad puşi unul lângă altul şi acoperiţi cu pământ bătut. Părintele Achim era mic de statură, cam crăcănat şi cu o barbă până la genunchi. Avea nişte ochi albaştri ca marea, aşa cum îi are Părintele diacon Zian.
- Mama mea, Creştina avea ochii albaştri, (mama Părintelui Arsenie Boca n.n.) ea m-a hărăzit din pântecele ei să mă fac preot. Acum mi-am adus aminte de ea că nu i-am scris de peste un an de zile. I-am spus că vreau să mă călugăresc şi s-a supărat. Nu-i mai scriu pentru că vreau să o învăţ să uite de mine. Nu ştiu dacă e bine sau e rău, voi ce ziceţi?
- Nu ştiu, răspunse Porfirie, tu eşti cu mai multă şcoală ca mine. Ori îi scrii ori nu-i scrii ea tot se gândeşte la tine, că e mamă.
- Trimite-i o scrisoare că se va bucura să primească din Grecia şi se va lăuda la vecini cu băiatul ei care a ajuns la Sfântul Munte, Grădina Maicii Domnului.
- Aşa o să fac, dacă zici tu, Dometie.
- Părintele acela de la noi, Achim, m-a învăţat să citesc şi mi-a dat cărţile lui să mă uit prin ele. Când mergeam cu oile, ieşea şi el la deal cu traista, ne opream şi mă învăţa. A fost tatăl meu duhovnicesc. La el a venit un Părinte de aici de la Sfântul Munte ca să meargă prin sate să adune pomeni şi pomelnice pentru restaurarea mănăstirii Zografu unde este steagul lui Ştefan cel Mare cu Sfântul Mare Mucenic Gheorghe. Aşa am auzit eu de Sfântul Munte pentru prima oară, aveam doar 13 ani. El era român şi trăia intre greci. Mai întâi a fost la chilia Naşterii Maicii Domnului pe moşia Mănăstirii Vatoped, şi l-a avut duhovnic pe Nicodim, ucenicul schivnicului Arsenie. Acest Arsenie era mare sculptor în lemn şi marmură. De la el au rămas multe obiecte frumos lucrate, cruci, candele, potire, felinare, vase de flori…a lucrat şi două sculpturi legendare: ”Răstignirea” şi ”A doua venire”, vreme de 15 ani.
- Am auzit şi eu de Arsenie acesta dar nu l-am văzut, vorbi şi Porfirie. Se spune că pe Arsenie l-a luat Maica Domnului sub mantie şi l-a dus pe vârful Athonului ca să completeze numărul celor 7 pustnici care se roagă pentru pacea lumii şi trăiesc fără mâncare şi fără apă, doar cu cuvântul lui Dumnezeu.
- Te cred, interveni Dometie, am auzit şi eu într-o zi de hramul Sfântului Munte şi de această tradiţie, pe 6 august, când am urcat în vârf. Vorbeau nişte pustnici care stăteau la lumina unui opaiţ chiar sub vârf într-o peşteră să se odihnească. Era pe la ora 4 dimineaţa, eu eram cu Pelaghie, un ucenic al lui Evghenie Vulgaris. Acesta citea dintr-o carte scrisă de Ilie Miniat. Părintele Evghenie avea vreo 80 de ani şi s-a suit pe munte până în vârf. El s-a dus la sihaștrii care povesteau în peşteră şi am auzit că a murit Părintele Hrisogan din cei 7 stâlpi neclintiţi ai Athosului şi că va fi înlocuit de Arsenie sculptorul. Se zice că printre cei 7 stâlpi ai Ortodoxiei era şi veghetorul Părinte Varnava, dascăl al rugăciunii lui Iisus şi românii Martinian, Iona şi Teofilact care s-au rânduit unul pe altul în ceata celor 7. Aceştia toţi erau sculptori: făceau linguri, făceau căni şi doniţe, cofăiaşe pentru ulei sau vin.
- Dar de Părintele Iona ai auzit tu, întreba Porfirie, a fost un om cu şcoala multă, a tradus două cărţi ale Sfântului Nicodim Aghioritul: “Războiul nevăzut şi pază celor 5 simţuri”. Desena şi frumos. Am văzut desenat trupul omului şi inima scoasă din trup şi plămânii. Practica rugăciunea inimii, pe respiraţie şi pe şezutul în scăunel.
- Zise Dometie: oamenii din ziua de astăzi nu au harul lui Dumnezeu. Şi dacă uneori au puţin har ei îl îndepărtează prin gândurile rele. Atunci diavolii stau cu ei.
- Ptiuhh, ucigă-l Sfânta Cruce! rosti Porfirie. Nu e bine să aminteşti de necuratul, că uite m-am lovit la picior şi mi-am spart şi bocancul. Părinte Ziane, de ce n-ai adus o pereche de bocanci noi din România?
Eu tăceam, şi ascultam pe aceşti părinţi minunaţi athoniți. Soarele apunea dinspre vârful muntelui. În lumina lui puteam vedea undeva pe peretele muntelui o chilie atârnată ca un cuib de rândunea. Se vedea şi o figură de om care intra şi ieşea în acel cuib minunat atârnat de peretele muntelui. Din poziţia de unde lucram noi nu prea puteai vedea multe. Înspre mare nu aveai ce vedea pentru că marea aici este foarte neliniştită, sunt curenţi marini şi vapoarele nu se apropie căci s-ar scufunda. Dacă ne imaginăm Sfântul Munte ca un vapor, locul unde lucram noi la peştera Sfântului Athanasie ar fi prora vaporului, adică vârful acestuia. Parcă citindu-mi gândurile Dometie spuse cu glasul lui dulce şi cântat:
- Mari şi minunate sunt lucrurile tale, Doamne, că Tu toate cu înţelepciune le-ai făcut! Aici e un loc sfânt, aici a venit Maica Domnului cu Sfântul Ioan Evanghelistul purtaţi de furtună. În loc să ajungă în Cipru la Lazăr cel înviat a patra zi de Domnul Iisus care era Episcop acolo, au ajuns cu corabia aici. Au căzut statuile idoleşti şi dracii au ieşit din ele strigând: A venit Maica Domnului, să fugim!
Treptele Sfântului Athanasie - DOAMNE MILUIEŞTE şi ajută-ne să terminăm treptele, zise Porfirie.
- Maica Domnului face multe minuni, zise Dometie. Maica Domnului din icoana Portăriţa, care a venit plutind pe mare, i-a redat vederea unui Părinte, Nectarie. Iar Maica Domnului din icoana Axion Estin l-a scăpat de la înec pe călugărul Dorotei când se răsturnase luntrea în care pescuia şi el era înghiţit de valuri. Dar să vedeţi cum s-a întâmplat: Dorotei era păzitorul şi lumânărarul acestei icoane în biserica Protatonului din Karies. Când se scufunda în mare a strigăt din adâncul inimii: Maica Domnului, eu, slujitorul tău, mai mulţi ani te-am slujit şi te-am păzit, acum auzi-mă şi Tu pe mine că mă prăpădesc în valuri.
- Se înserase de-a binelea şi mai aveam de transportat două lespezi. Când te rogi şi vorbeşti despre sfinţi şi mai ales despre minunile Maicii Domnului munca ta are un spor nebănuit. Lucrul sporea ca în poveşti. Aşa fac toţi călugării athoniți, în timp ce lucrează la ascultarea pe care le-a rânduit-o stareţul şi vorbesc despre oameni luminaţi şi sfinţi. Lucrul sporeşte când Dumnezeu miluieşte.
Dometie zise:
- Am ajunat toată ziua, mi-i sete cred că am vedenii, văd mereu o făptură acolo sus pe zid la chilia aceea şi ştiam că e părăsită. Este curios sau este o minune. Acum parcă are figură de leu, acum parcă are de om, voi nu vedeţi?
- Să te lămurească diaconul Zian că el e pictor, eu sunt un simplu călugăr fără școală.
- Da, am intrat şi eu în discuţie, cei 4 Sfinţi evanghelişti au câte o fiinţă lângă ei ca simbol şi chintesenţă a mesajului din Sfânta Evanghelie pe care a scris-o fiecare. Sfântul Matei, care a fost vameş înainte să-L cunoască pe Mântuitorul are simbolul Îngerul. Marcu are viţelul, Luca are leul, Ioan are vulturul.
Se auzi o bubuitură ca atunci când s-a rostogolit un bolovan pe pietrele de jos. O voce tulburătoare rosti: “Zian Boca, din România să-i scrii mamei tale scrisoare că, dacă nu, va muri şi o ai pe suflet. Ştiu că eşti fecior şi că nu te-ai atins de femei dar eşti mândru că eşti pictor şi că ai tăiat cadavre la facultatea de medicină din Bucureşti, va trebui să posteşti, să te rogi şi să tai 100 de beţe din castan ca şi canon de ispăşire.”
Noi tocmai ne opinteam toţi trei să împingem un bolovan mare pe două beţe de castan puse ca role. Dar să împingi la deal este neasemănat de greu. Am simţit deodată că se uşurează povara şi bolovanul merge la deal ca tras cu o funie de sus de către cineva sau de o maşinărie cerească.
Dometie sesiza şi el ce se întâmplă şi exclamă: Născătoare de Dumnezeu! A venit Sfântul. Într-adevăr lângă noi era o făptură parcă om, parcă fiară, cu barba până la pământ şi un păr ca o coamă de leu. Împingea cu noi la bolovan. El era cel care făcea ca bolovanul să meargă parcă tras de cineva de sus. Rosti:
- Cuvine-se cu adevărat să te fericim pe tine Născătoare de Dumnezeu…
Avea o voce îngerească, nici ţipătoare, nici răguşită dar plăcută. Mi-am adus aminte de un tenor care cânta în corul catedralei mitropolitane din Bucureşti. Toţi cântam “Cuvine-se cu Adevărat”. Vocea mea care nu era exersată la cântat a căpătat inflexiuni melodice şi scotea sunete plăcute pe care nici eu nu le cunoșteam până atunci. Cânta şi Porfirie cu vocea lui de bas iar Dometie ne întrecea pe toţi. Eram ca în rai. Patru făpturi care pe buza unei prăpăstii o preacinsteam pe Maica Domnului. Mintea însă îmi zbura în satul meu natal la Vața de Sus. O vedeam pe mama îngenunchiată la icoana Preacuratei Fecioarei Maria cum se roagă şi cum plânge cu poza mea în mână. Făptura de lângă mine, cu barba lungă îmi spuse:
- Pe mama ta o cheamă Creştina şi e văduvă. Când te-a adus pe lume, te-a afierosit Domnului şi bisericii.
M-am cutremurat, că aveam lângă mine un Sfânt, un Prooroc care-mi ştie trecutul şi numele.
- Părinte, cum te cheamă şi cine eşti? întrebă Porfirie.
Străinul nu răspunse.
- “Nu vă temeţi de Părintele Stareţ Arsenie că nu vă pedepseşte pentru că nu v-aţi dus la vecernie. Ştiaţi că cei nouă stâlpi ai Athosului vin anul acesta de Sfintele Paşti să slujească Sfânta Liturghie în schitul Prodromul? Unul dintre ei este Părintele Matei din Karacalu, un om foarte smerit care slujeşte Liturghia zilnic prin chili şi prin colibe unde este un Sfânt Antimis. Va sluji Liturghia până la ultima lui suflare. Anul acesta de Paşti va ninge pe vârful Athonului. O să ne vedem de Înviere. Frate Zian, nu uita să-i scrii mamei tale.”
Eu nu mă mai puteam minuna de cele ce se petreceau. Părintele sau fratele care vorbise s-a făcut nevăzut dintr-o dată. Parcă mă atrăgea ca un magnet să mă uit după el. Era deja noapte. Nu mai puteam să mă uit după el. Porfirie punea uneltele una lângă alta, ca să le avem mâine dimineaţă în ordine. Dometie era cuprins de o plăcută emoţie şi ca întotdeauna, cânta un imn. Se auzi vocea făpturii care tocmai plecase, a preabunului Părinte; Nu ştiam cum îl chema, dar eram atras înspre în sus şi am început să urc repede. Poteca se lumina de o lumină albăstruie ca de arc electric, lumină care venea de la făptura minunată ca de la un rug ce ardea pe munte deasupra noastră. După mine urca Porfirie gâfâind, şi apoi Dometie cântând. Sfântul nostru ne lumina drumul spre vârful Muntelui. Era un dar dumnezeiesc nesperat căci noaptea se lăsase şi fără lumină ne-am fi prăvălit în abis şi ne-am fi pierdut vieţile. Porfirie zise:
- Sunt de zece ani pe Sfântul Munte şi nu am trăit nici o minune până astăzi, dar astăzi mi s-a arătat milă lui Dumnezeu prin acest Sfânt. Stai Preasfinte, şi nu fugi, căci vedem lumina ta ca pe un far călăuzitor şi putem urca muntele fără să cădem în prăpastie.
- Minunat este Dumnezeu întru Sfinţii săi, vorbi şi Dometie în psalmi. Frate Ziane, azi ai primit botezul cu foc şi cu proorocie, căci ţi s-a vorbit ţie de sus.
Eu nu vorbeam nimic, eram cuprins de o sfântă emoţie şi de o căldură nemaitrăită. Îmi făcea bine, căci din pricina frigului care se lăsase la malul mării, eram îngheţat. Am ajuns pe buza Muntelui, la crucea din lemn de Dafin. Sfântul nostru se depărta dar încă ne lumina cu făptura lui Îndumnezeită. Vedeam poteca ce duce către schitul Prodromul. Sfântul mergea înaintea noastră, dar parcă sărea ca o roată de foc, ca o pasăre înroşită. În spatele meu, Părintele Porfirie se închina şi recita ritmic, gâfâind: “Iisuse, Fiul Lui Dumnezeu, miluieşte-mă”. Dometie cânta: “Cu noi este Dumnezeu, înţelegeţi neamuri şi vă plecaţi”. Dâra de lumina intră înaintea noastră pe poarta mănăstirii, şi noi după ea. Ajunşi în poarta care tocmai se închidea, ne trezi din revelaţie vocea bărbătească a Părintelui stareţ Arsenie Mandrea, venit el însuşi să închidă porţile mănăstirii.
- Câte trepte aţi lucrat, părinţilor?
- Unsprezece, răspunse Porfirie.
- Bine, consemnă stareţul Arsenie. Puteţi merge să cinaţi la trapeză. Domnul să fie cu voi. Să vă treziţi când începe utrenia cu catismele.
- Amin, concluziona Dometie.
Am alergat la spălător şi ne-am spălat cu apă rece, înghiţind şi câteva guri, dar parcă nu-mi era sete, deşi nu băusem toată ziua nici o gură de apă. Nu băusem nici din apa sărată, aceea pe care o adusese Dometie din mare. M-am dus în camera mea şi m-am întins pe patul tare, athonit, pe burtă, ca ciobanii, căci şi oasele mă dureau şi muşchii de efortul zilei.
Sufletul însă îmi era luminat şi fericit. Astăzi pe Sfântul Munte al Athosului am trăit prima minune, am întâlnit un sfânt. O pară de foc. Mi-am zis în gând “Tatăl nostru” , şi mi-am însemnat patul, făcând cu mâna dreaptă semnul sfintei cruci. Apoi m-am cufundat într-un somn adânc.

Sursa

 





  P.S. Daniil Partoşanul – Părintele Arsenie Boca: o abordare simpatetică a relaţiei                                                           tânăr-duhovnic

„Părintele Arsenie ştia cã la tinereţe se pune temelia vieţii omului, a dezvoltãrii omului pentru mai târziu şi pentru totdeauna şi de aceea era şi înconjurat de tineri; îl cãutau tinerii şi îl ascultau şi-i primeau poveţele şi sfaturile, venite ca din partea lui Dumnezeu. Simţeai, când îţi vorbea Părintele Arsenie, că îţi vorbeşte Dumnezeu prin Sfinţia Sa”.
Prea Sfinţitul Dr. Daniil Partoşanul, Episcop vicar al Mitropoliei Banatului cu atribuţii în administrarea Episcopiei Române din Iugoslavia.

După 160 de ani, credincioşii români ortodocşi din Banatul Iugoslav au episcop, în persoana P. S. Sale Daniil Partoşanul. Născut la 23 septembrie 1957 în Hăţăgel, com. Densuş (jud. Hunedoara), P. S. Sa este unul dintre cei ce au lăsat frumoase urme în spiritualitatea Ţării Haţegului. La 25 martie 1984 (după absolvirea Institutului Teologic din Sibiu şi a cursurilor postuniversitare ale Facultă!ilor de Teologie Ortodoxă din Bucureşti şi Tesalonic-Grecia) intră în monahism la Mănăstirea Hodoş-Bodrog, fiind hirotonit preot la 10 aprilie 1984. Din 1991 este cadru universitar la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Arad, disciplina Patrologie şi literatură postpatristică. Între 1986 – 1999 este preot la Prislop şi Densuş. Între 1999-2000 ctitoreşte schitul Retezat. La 31 martie-1aprilie 2001 este hirotonit episcop vicar al Mitropoliei Banatului, cu atribuţii în administrarea Episcopiei Române din Iugoslavia (cu sediul la Vârşeţ).

– Prea Sfinţite Daniil, sunteţi unul dintre puţinii care l-au cunoscut, mai îndeaproape, pe Părintele Arsenie Boca, pe acest „ctitor al Filocaliei româneşti”, cum îl numea un alt mare ctitor al iubirii de Frumos – şi l-am amintit aici pe Părintele Dumitru Stăniloae.

– Astăzi, aici, la Timişoara, ca episcop vicar şi administrator al Episcopiei Ortodoxe de Vârşeţ, mărturisesc înaintea lui Dumnezeu şi înaintea tuturor cititorilor că pentru patru lucruri, în mod deosebit, petrecute în viaţa mea, nu sunt şi nu voi fi niciodată vrednic a mulţumi îndeajuns lui Dumnezeu.

În primul rând, pentru faptul că, la 15 ani, mi-a îndrumat paşii spre Teologie, respectiv spre Seminarul Teologic din Caransebeş, apoi spre Institutul Teologic din Sibiu, după aceea spre cursurile de doctorat de la Bucureşti şi, mai apoi, spre Facultatea de Teologie din cadrul Universităţii Aristotelice din Tesalonic – Grecia.

În al doilea rând, pentru faptul că, la începutul celui de-al doilea an de studenţie la Sibiu, Dumnezeu mi-a rânduit paşii, în ziua de 26 octombrie, sărbătoarea Sfântului Mare Mucenic Dimitrie Izvorâtorul de Mir, spre Părintele Arsenie Boca, pe care l-am întâlnit întâia dată în casa parohială a bisericii sale ortodoxe din Drăgănescu, comuna Mihăileşti, din apropierea Bucureştilor, unde Sfinţia Sa, de mai mulţi ani, picta şi lucra în semiclandestinitate la biserica ce astăzi îi poartă pictura exprimată şi reprezentată într-un mod deosebit în stil neobizantin curat ortodox, pedagogic, duhovnicesc şi chiar profetic.

În al treilea rând, trebuie să-I mulţumesc lui Dumnezeu pentru faptul că mi-a îndrumat paşii înspre viaţa monahală, mai întâi spre mănăstirea Sâmbăta Brâncoveanu unde am fost frate, mai apoi spre mănăstirea Hodoş-Bodrog unde am fost călugărit şi în cele din urmă spre sfânta mănăstire Prislop unde am putut să fiu mai mult în apropierea Părintelui Arsenie, în ultimii ani ai vieţii Sfinţiei Sale.

În al patrulea rând, trebuie să mulţumesc lui Dumnezeu şi să-mi plec capul cu nevrednicie pentru harul arhieriei la care m-a chemat şi pentru slujba de ierarh şi de episcop în Biserica Sa, Biserica Ortodoxă, acum, pentru fraţii noştri români ortodocşi din Banatul Iugoslav, care, după 160 de ani, au în persoana mea un ierarh, silindu-mă şi străduindu-mă să-i călăuzesc, să-i păstoresc şi să-i conduc spre Mântuitorul nostru Iisus Hristos.

În viaţa mea personală, mai mulţi oameni au avut roluri deosebite. În primul rând părinţii mei. Apoi preotul care m-a botezat şi mi-a îndrumat paşii spre seminarul teologic, profesorii de la Caransebeş, Sibiu, Bucureşti, Tesalonic, colegii profesori şi studenţi de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Arad unde predau în continuare Patristica, Î.P.S. Sa Mitropolitul Nicolae al Banatului, care m-a propus pentru alegerea şi hirotonirea întru arhiereu, fratele Traian Dorz, conducătorul spiritual al Oastei Domnului în anii ’70 şi ’80, pe care l-am cunoscut de asemenea. Dar în mod cu totul şi cu totul aparte, cu totul şi cu totul deosebit în viaţa mea, un rol crucial l-a avut şi-l are persoana şi personalitatea duhovnicească, harismatică, de statură neopatristică, a Părintelui Arsenie Boca, atât de cinstit, de cunoscut, de apreciat, de căutat şi de recunoscut chiar şi ca sfânt de către o mulţime uriaşã de credincioşi.

– Mai vorbiţi-ne puţin despre prima întâlnire cu Sfinţia Sa!

– Eram student la Sibiu, în toamna anului 1979, când, auzind de la maicile de la mănăstirea Prislop – unde petreceam vacanţele de vară, satul meu natal fiind la aproximativ 7 km spre sud de sfânta mănăstire Prislop, din jud. Hunedoara – despre Părintele Arsenie. Am ajuns la Sfinţia Sa, după ce am călătorit cu trenul o noapte, de la Sibiu spre Bucureşti. Prima întâlnire cu Părintele, ca şi toate celelalte, m-a marcat profund, m-a răscolit, m-a remontat, m-a zidit sufleteşte şi duhovniceşte. Părintele Arsenie, din nefericire, era atunci civil, întrucât fusese pe nedrept scos din mănăstirea Prislop prin Decretul 410 din 1959 (Părintele Arsenie a plecat din Prislop la începutul lui mai ‘59, şi nu datorită Decretului 410 n.n.). După ce a lucrat o vreme în Schitul Maicilor la Bucureşti, după ce a pictat parţial biserica „Sfântul Elefterie” din Bucureşti, ieşind la pensie – o pensie minoră, în 1968 a început pictura bisericii parohiale ortodoxe din Drăgănescu, unde a lucrat vreme de 15 ani cu multă dragoste, cu răbdare, prin multe încercări, şi unde – cum spunea Sfinţia Sa însuşi – a fost căutat şi cercetat duhovniceşte de o adevărată „avalanşă de oameni”. Pun aceste cuvinte în ghilimele pentru că îi aparţin şi eu însumi l-am auzit zicând aceasta. Pe Părintele Arsenie l-am frecventat discret şi clandestin în toţi anii cât am fost apoi student la Sibiu. După aceea, fiind doctorand la Bucureşti, am avut prilejul mai mult şi mai îndeaproape să-l întâlnesc, tot acolo, în biserică la Drăgănescu. De asemenea, cu Sfinţia Sa am avut fericirea să fiu de două ori în călătorii şi drumeţii în Munţii Retezat, o dată la Sinaia, la Ghelar şi în alte părţi.

– Întâlnirile cu oamenii mari rămân, pentru totdeauna, marcate de amintirea şi prezenţa lor. Ce „urme” a lăsat
Părintele Arsenie în viaţa Prea Sfinţiei Voastre?

– De fapt, Sfinţia Sa este cel care m-a îndrumat spre studii şi cursuri de doctorat. Întâlnirea cu Sfinţia Sa a fost decisivă în a lua hotărârea de a intra în monahism. Pe Părintele Arsenie l-am reîntâlnit de mai multe ori la Mănăstirea Prislop – unde am ajuns preot slujitor, la sfatul şi povăţuirea Sfinţiei Sale, între 1986 şi 1988, 17 decembrie, când l-am întâlnit pentru ultima dată – Sfinţia Sa trecând la cele veşnice în 28 noiembrie 1989.

– Cuviosul Arsenie a fost – o spun cei ce l-au cunoscut şi i-au recunoscut Cărarea Împărăţiei – unul din cei mai mari teologi-duhovnici ai neamului românesc. Care e „poziţia” Prea Sfinţiei Voastre faţă de această consideraţie?

– Părintele Arsenie a fost un om excepţional, un om extraordinar, un om al lui Dumnezeu, un mare părinte al Bisericii noastre. Pentru mine personal, cel mai mare din veacul nostru şi din vremea noastră. Neînţeles de mulţi, neiubit de mulţi, neapreciat de mulţi, a fost însă căutat, iubit, stimat, cinstit şi în timpul vieţii, şi mai ales după moarte, de o mulţime de credincioşi, de o mulţime de oameni ai lui Dumnezeu, creştini care sunt deschişi mai mult spre acel simţ al sacrului, al sfinţeniei, care radia şi pe care-l transmitea personalitatea Părintelui Arsenie.

Despre Părintele Arsenie trebuie să vină vremea, cât mai curând posibil, să se scrie mai mult, să se vorbească mai mult; şi eu sunt absolut sigur, şi mărturisesc cu toată responsabilitatea mea de episcop şi membru al B.O.R., că mai devreme sau mai târziu va veni timpul rânduit de Dumnezeu când Părintele Arsenie Boca va fi canonizat. Sfinţia Sa a fost un mare duhovnic, a fost un pictor bisericesc, a fost un zugrav de suflete, a fost un predicator de statură patristică, ne-a lăsat Cărarea Împărăţiei ca pe o călăuză pentru viaţa duhovnicească, şi sunt sigur că, de acolo de unde este, ne povăţuieşte, ne călăuzeşte, mijloceşte pentru noi, ne ocroteşte. Iar mormântul Sfinţiei Sale de la Mănăstirea Prislop, duhul Sfinţiei Sale de la Mănăstirea Sâmbăta-Brâncoveanu, ctitoria Sfinţiei Sale de la Sinaia, pictura Sfinţiei Sale de la biserica din Drăgănescu vor vorbi şi vorbesc chiar pentru foarte multă vreme, dacă nu cumva pentru totdeauna, despre trăirea în Hristos, credinţa în Hristos, dragostea faţă de Hristos, despre adevărul Bisericii Ortodoxe, mormântul Sfinţiei Sale şi crucea de la mormânt fiind dintre cele mai cunoscute şi importante în acelaşi timp şi discrete locuri de pelerinaj, unde vin creştini din toată ţara şi chiar şi din alte părţi. Vin, se roagă, aprind o lumânare, se închină şi cer mijlocirea prin rugăciunea de foc a Părintelui Arsenie pentru ei, pentru familie, pentru ţară, pentru lume, pentru Biserică, pentru noi, toţi.

– Ce sfaturi deosebite vă dădea Părintele?

– Legătura dintre un începător, cum am fost şi am rămas eu, şi Părintele Arsenie nu poate fi exprimată şi explicată în cuvinte. Am o mulţime de cuvinte, de învăţături, de povăţuiri, de sfaturi, dar şi mustrări; şi mulţumesc lui Dumnezeu şi Părintelui Arsenie, în mod deosebit, pentru aceste cuvinte care m-au zidit lăuntric, care mă ţin lăuntric, care sunt pietrele de temelie ale vieţii mele duhovniceşti, atâta câtă este. Am multe cuvinte de la Părintele Arsenie, am auzit multe cuvinte, îmi plăcea să stau în apropierea Sfinţiei Sale, ascultându-l cum vorbea cu oamenii, cum le asculta necazurile, cum le explica problemele şi necazurile şi cum îi povăţuia şi îi sfătuia. Părintele Arsenie a purtat şi a menţinut aprinsă în veacul nostru o conştiinţă creştină, duhovnicească, filocalică, apostolică şi patristică de cel mai înalt nivel şi de cea mai adâncă şi profundă simţire şi trăire. Eu sunt sigur că pentru neamul românesc, pentru poporul român, pentru ortodoxia românească, astăzi, dar mai ales mâine şi, cu siguranţă, poimâine, în viitor, Părintele Arsenie va fi pentru noi, românii, ceea ce Sf. Serafim de Sarov a fost pentru ortodocşii ruşi sau Sf. Grigore Palama pentru greci şi pentru ortodoxia ecumenică sau alţi şi alţi sfinţi din istoria creştinismului, a ortodoxiei şi a Bisericii.

– Ce credeţi că ar spune lumii de azi Părintele Arsenie (şi o spune, cu siguranţă!)?

– Atunci când Părintele Arsenie şi-a isprăvit de scris şi de redactat Cărarea Împărăţiei, a căutat un subtitlu acestei cărţi, acestei scrieri-testament a Sfinţiei Sale, şi l-a ales pe urmãtorul: Un răspuns creştin la neliniştile vremii. Prin urmare, mesajul Părintelui Arsenie pentru noi, toţi, în mod deosebit pentru cei care l-am cunoscut, ca şi pentru cei care nu l-au cunoscut, ca şi pentru cei care nu l-au recunoscut şi nu-l recunosc, este credinţa în Dumnezeu, în Mântuitorul Iisus Hristos, în Ortodoxie, în Biserică, în Harul şi Darul Sfântului Duh şi al Sfintelor Taine, prin rugăciune, prin citirea Sfintelor Scripturi, prin umilinţă şi pocăinţă, prin citirea şi studiul Sfinţilor Părinţi şi prin întreaga noastră trăire şi concepţie de viaţă creştină. Părintele Arsenie punea foarte mult accent pe viaţa duhovnicească, pe conştiinţa atotprezenţei lui Dumnezeu, pe dezvoltarea în fiecare om, în fiecare suflet, a acestei conştiinţe, a atotprezenţei lui Dumnezeu. Adică omul, creştinul, credinciosul, monahul, preotul, ierarhul să fie conştienţi de atotprezenţa lui Dumnezeu, de faptul că Dumnezeu este în orice loc şi în orice timp şi ne vede, ne aude, ne simte şi ne ştie tot ceea ce facem, gândim sau vorbim. Şi, ştiind de acest lucru, trăind acest adevăr dogmatic, altele vor fi vorbele noastre, gândurile noastre, simţirile noastre, trăirile noastre. În explicarea necazurilor şi a problemelor oamenilor, a crucilor pe care oamenii le au de purtat, fiecare într-un fel sau altul, de la Dumnezeu, Părintele Arsenie promova ideea legii ispăşirii, a faptului că păcatele noastre sunt cauzele durerilor noastre. Şi, cum spunea şi scria Sfinţia Sa: „Am vrut să pun mâna pe rădăcina durerii care nu este alta decât păcatul”, păcatul săvârşit sau urmările păcatelor moştenite de la moşii şi strămoşii noştri, de la părinţii noştri, au urmări şi în viaţa noastră sau lasă urmări şi în viaţa urmaşilor. De aceea, păcatele se cuvine să fie ispăşite, spovedite, iertate, dezlegate şi stinse în harul, puterea şi iubirea lui Dumnezeu, prin pocăinţa noastră, prin umilinţă, prin lacrimă, prin rugăciune, prin smerenie.

Aflându-te în prezenţa şi în apropierea Părintelui Arsenie, simţeai prezenţa lui Dumnezeu şi Îl simţeai pe Hristos trăind şi vorbind în Părintele Arsenie. Era şi este un lucru extraordinar – cum spunea cineva – în viaţa noastră, în viaţa oamenilor să întâlnim un sfânt. Eu pot să spun că acest lucru l-am simţit şi l-am trăit şi sunt absolut convins şi responsabil de ceea ce spun acum.

– Să abordăm puţin relaţia tânăr–duhovnic: Prea Sfinţia Voastră – Părintele Arsenie. Cum se raporta Părintele
la tinereţea şi tinerii vremii Sfinţiei Sale?

– Părintele Arsenie aprecia, fără îndoială, foarte mult pe tineri şi căuta să-i îndrume ca să-şi închine tinereţea lui Hristos şi Bisericii Sale. Părintele Arsenie ştia că la tinereţe se pune temelia vieţii omului, a dezvoltării omului pentru mai târziu şi pentru totdeauna şi de aceea era şi înconjurat de tineri; îl căutau tinerii, şi nu numai, şi îl ascultau şi-i primeau poveţele şi sfaturile, venite ca din partea lui Dumnezeu. Simţeai, când îţi vorbea Părintele Arsenie, că îţi vorbeşte Dumnezeu prin Sfinţia Sa. Şi acesta este un lucru foarte important şi foarte necesar şi-n vremurile de astăzi, ca să se ridice oameni ai lui Dumnezeu, adevăraţi, care să fie călăuze şi care să fie povăţuitori pentru ceilalţi.

– Amintiri, experienţe singulare…

– În legătură cu amintirile şi experienţele şi trăirile deosebite în preajma Părintelui Arsenie, nu-mi îngădui acum să vorbesc despre ele sau despre toate acestea, pentru că este imposibil. Poate va rândui Dumnezeu o vreme când voi scrie aceste lucruri într-o carte despre viaţa Părintelui Arsenie şi despre semnele pe care Dumnezeu ni le-a trimis prin viaţa şi lucrarea duhovnicească a Sfinţiei Sale. Însă pot să amintesc doar faptul că simţeai în prezenţa Părintelui Arsenie că te vede, te cunoaşte, că-ţi ştie nu numai prezentul, dar şi trecutul, şi îţi intuieşte viitorul. Cu doisprezece ani înainte de a ajunge printr-o bursă să studiez în Grecia, Părintele Arsenie mi-a spus şi mi-a dat de înţeles acest lucru. Şi multe alte lucruri care s-au împlinit la vremea potrivită conform spuselor şi cuvintelor duhovniceşti ale Sfinţiei Sale. Însă nu vreau să fiu înţeles greşit şi să accentuez doar faptul şi latura profetică a personalităţii Părintelui Arsenie. Şi aceasta a fost şi este esenţială, dar aceasta se leagă de cea duhovnicească, de cea neopatristică, de cea neofilocalică, de cea creştină şi ortodoxă.

– Un cuvânt de mângâiere şi de alinare?

– Aş aminti cuvântul Sfântului Ignatie Teoforul, purtătorul de Dumnezeu – mutat la Domnul în anul 107 d. Hr., fost episcop al Antiohiei, martirizat la Roma şi sfâşiat de fiarele sălbatice în arena romană – scrise şi adresate în epistola Sfântului Policarp către acest episcop al Smirnei, ucenic oarecum şi părinte apostolic, discipol al Sfântului Ioan Evanghelistul: „Toús kairoús katamántane!” – Citeşte vremurile! Datori suntem şi noi, creştinii, astăzi, preoţi, duhovnici, monahi, ierarhi mai ales, să citim, să descifrăm, să căutăm să înţelegem vremurile pe care le trăim şi mesajul lui Dumnezeu în vremurile acestea destul de tulburi, destul de instabile, destul de pline de incertitudine. Cunoaştem cu toţii cuvintele celebre de pe mormântul lui Kant: „Cerul înstelat deasupra mea şi conştiinţa morală din mine”. Eu aş adăuga: „Cerul înnorat deasupra noastră şi credinţa creştină din noi”. Aceasta ne ţine, aceasta ne menţine şi aceasta ne va duce şi ne va trece în veşnicie. Să căutăm să fim creştini cât mai mult, ucenici ai lui Hristos, ucenici ai Sfinţilor Părinţi, ucenici ai părinţilor duhovniceşti şi fiecare, după măsura noastră, să aducem unul treizeci, altul şaizeci, altul o sută din roadele duhovniceşti.

Iar în încheiere aş dori să amintesc un cuvânt pe care Părintele Arsenie mi l-a spus într-una din primele întâlniri. Eram un grup restrâns de studenţi teologi de la Sibiu şi ne-a zis următoarele: „Să vă întăriţi convingerea în credinţă încât să fiţi gata să vă puneţi capul pe butuc, dacă timpul o va cere”.

Sursa: scribd.com şi www.as-arsenieboca.ro.





































 

 
17 martie 1917, Braşov – † 8 august 1990, Mănăstirea Vladimireşti
Mânăatirea Vladimirești
Manastirea Vladimiresti


Există oameni pentru care suferinţa se face umbră permanentă a vieţii lor, umbră care însă nu întunecă ci luminează, îndulceşte şi sfinţeşte sufletul lor. Pentru aceşti oameni, suferinţa se împleteşte cu rugăciunea, iar singurătatea devine întâlnire cu Hristos, mai presus de cuvânt şi închipuire. Un astfel de om al durerilor a fost Maica Teodosia (Laţcu).

Hărăzită din pruncie suferinţei, căci a avut încă de la naştere o anume infirmitate trupească, ea şi-a purtat crucea cu seninătatea şi înflăcărarea pe care numai dragostea lui Dumnezeu ţi-o poate da. De altfel, iubirea a fost singura armă cu care s-a apărat în toată viaţa sa.

Zorica Laţcu, după numele ei din lume, s-a născut în 1917 într-o familie de ardeleni refugiaţi în Ungaria în timpul Primului Război Mondial. Absolventă a Facultăţii de Filologie, secţia Limbi Clasice (greacă şi latină), lucrează după absolvire ca preparator universitar la Institutul Român Lingvistic din Bucureşti, unde, împreună cu Sextil Puşcariu, participă la editarea Dicţionarului Limbii Române. Cu o energie sufletească rară, publică poezii în revista „Gândirea” condusă de Nichifor Crainic, poezii adunate în trei volume şi tipărite între anii 1944-1949: „Insula Albă”, „Osana Luminii” şi „Poemele Iubirii”.

A făcut parte din generaţia formată şi hrănită duhovniceşte în atmosfera plămădită la Mănăstirea Sâmbăta în jurul Părintelui Arsenie Boca, cel ce i-a fost povăţuitor şi bun îndemnător spre lepădarea de lume, căruia Zorica îi închină ultimul volum de versuri –„Poemele Iubirii”.
În 1948, Zorica îşi închină desăvârşit viaţa lui Hristos, intrând în obştea Mănăstirii Vladimireşti şi primind la călugărie numele de Teodosia. 
După opt ani de nevoinţe monahale, în 1956, Dumnezeu o cheamă mai sus, pe o altă treaptă a suferinţei, astfel încât Maica Teodosia ia calea temniţei şi mărturisirii, după „rânduiala” acelor vremuri. 

teodosia-latcu
                 Monahia Teodosia Laţcu (Zorica Laţcu)
te-port-in-mine-zorica-latcu

 După trei ani de închisoare la Miercurea-Ciuc şi în alte temniţe este eliberată, dar nu va mai fi primită în mănăstire. Urmează ani de pribegie, în care maica scrie poezii şi face importante traduceri din Sfinţii Părinţi (Sf. Grigorie al Nyssei, Sf. Isaac Sirul, Sf. Simeon Noul Teolog), ajutându-l pe părintele profesor Teodor Bodogae. Maica Teodosia a avut o însemnată contribuţie şi la tălmăcirea primelor volume de Filocalie, editate de părintele Dumitru Stăniloae.

Prin purtarea de grijă a lui Dumnezeu, după 1990, încărcată de ani, se întoarce la Mănăstirea Vladimireşti, iar la scurt timp se mută cu sufletul senin, la Domnul, fiind înmormântată în cimitirul mănăstiririi.

Înaintea mormântului său, Aspazia Oţel-Petrescu, mulţumindu-i Maicii Teodosia pentru că a „învăţat-o dulceaţa lacrimii ce izvorăşte din iubire”, spunea:  „Există în viaţa omului întâlniri providenţiale fără de care viaţa acelui om ar fi fost mai săracă, lipsită de iluminare, ar fi luat alt curs. O astfel de întâlnire a fost pentru mine apariţia Zoricăi, la ceas de răscruce în viaţa mea. Ea a fost cea care mi-a spus:

- Din stradă până în curtea lui Pilat nu este decât un singur pas. Pasul acesta să nu-l faci niciodată tu, prietena mea!

Zorica întindea cărări de simpatie de la o inimă la alta, cu o prietenie care mărturisea că cine iubeşte poate totul. Cuvântul ei era un cuvânt de iubire izvorât din dumnezeire. Mărturisesc că nu am cunoscut un suflet mai clocotitor ca al Zoricăi. Era un rug aprins, un rug de iubire ce se mistuia, dar, prin harul poetic, focul acesta interior se calma în versul ei atât de perfect… Poezia Maicii Teodosia ne duce pe căi de frumuseţe la întâlnirea cu Dumnezeu”. (Aspazia Oţel Petrescu – In Memoriam. Spice) 

Dragoste
                 Maica Teodosia (Zorica Laţcu)
Pentru Tine, Doamne, numai pentru Tine
Am cules argintul nopţilor de mai,
Am legat în cântec zumzet de albine,
Glas de alăută, dulce viers de nai.
Am aprins în suflet tinere văpăi,
Străluciri de aur, flăcări de rubine,
Am cătat în noapte luminate căi
Către Tine, Doamne, numai către Tine.
Am cetit din file vechi, cu slovă ştearsă,
Stih de preaslăvire, Sfânt Numele Tău,
Am ţesut în pânză Jertfa Ta nearsă,
Ce-a zdrobit tăria veşnicului rău,
Am cântat iubirea sfintelor femei,
Care-au mers la groapă, ca să Ţi se-nchine,
Am cusut din raze râuri de scântei
Pentru Tine, Doamne, numai pentru Tine.
Ţi-am trimis spre ceruri tainică solie,
Dragoste curată, dor nepătimaş,
Să-mi găteşti de nuntă, haină argintie
Şi-n sclipiri de soare să-mi găteşti sălaş.
Dragoste curată, dorul din solii,
Cu miros de smirnă-n rugă să se-mbine,
Ca să urce fumu-n valuri viorii
Către Tine, Doamne, numai către Tine.
Pentru Tine, Doamne, numai pentru Tine
Vreau să-mi frângă, albe, oasele sub roţi,
Vreau să-mi curgă, rumen, sângele din vine,
Trupul meu cel fraged să mi-l rupă toţi.
Învelită-n haina marilor dureri,
Suflet plin de taina lumilor divine,
Să păşesc pe calea grelelor tăceri
Către Tine, Doamne, numai către Tine.
Sursa: www.familiaortodoxa.ro

Arsenie-Boca-Invierea-DomnuluiInvierea Domnului, fresca a Parintelui Arsenie Boca,
Biserica Sf. Nicolae, Draganescu

 

 

 



Grădina Părintelui Arsenie, de Viorel Patrichi

Dacă nu ai maşină, ajungi greu la Mânăstirea Prislop. Cu trenul până la Deva, poţi să-ţi scrii memoriile. De la Deva la Haţeg, mai faci vreo 50 de kilometri cu un microbuz care pleacă la oră fixă numai dacă este plin. La Haţeg trebuie să te opreşti. Drumul a fost lung şi trebuie să te odihneşti la Casa Veche, unde găseşti cea mai bună ciorbă de burtă din oraş. Iar a doua zi, cât mai devreme, iei un taxi şi mai faci 13 kilometri printre dealuri uscate de secetă ca să ajungi la părintele Arsenie Boca.

Aici, la Mânăstirea Prislop, vine lume de pe lume şi cine vrea să se reculeagă trebuie să aleagă o zi de pe la mijlocul săptămânii. În zile de sărbătoare, este puhoi de oameni. 

În 2010, pe data de 28 noiembrie, ziua în care Părintele a trecut zarea, au venit aici peste 40.000 de credincioşi. Mai nou, pelerini. Sau pur şi simplu curioşi. Ca mine. 
Fetişoare disperate şi gospodine îngândurate bagă adânc prin crăpăturile zidului bisericii monede de 10 bani, înfăşurate în răvaşe de credinţă şi speranţă. Din urma lor, bietele măicuţe se chinuie să scoată cu agrafe şi cârlige subţiri banii din zid. "Să le spuneţi că este obicei păgân, să nu mai facă aşa", ridică ochii spre mine o bătrână cernită. Dacă aş putea, le-aş zice că apa pătrunde prin crăpăturile râcâite pe lângă bănuţi şi distruge zidirea cea veche. Şi e păcat...

E mare Grădina lui Dumnezeu şi nu are garduri. Dar nici grădina Părintelui Arsenie Boca nu este mai mică. Aici vin oameni din toată ţara. În timp ce mă uitam la el cum se închină, Nicolae Furdui Iancu şi-a pus în faţă ghidul mânăstirii: bătea soarele pieziş... La mormântul Părintelui, au dormit două căprioare în fiecare noapte, timp de aproape doi ani. În grădina Părintelui, vin cerbii şi lupii pe care îi dojenea în povestiririle credincioşilor din preajma lui. Poate că vin şi securiştii care îl păzeau pe Părintele la muncă silnică, să nu fugă la înmormântarea mamei lui. Şi mare mirare trebuie să fi căzut pe ei când au auzit de la miliţienii din sat că Părintele pe care-l păzeau cu străşnicie chiar fusese la înmormântare. Cum să nu damblageşti şi să nu vrei să vii să vezi cum de-a putut să încapă în pământ un asemenea Om, pe când ei nu ştiau decât că aveau "o misiune de luptă împotriva duşmanilor poporului"?

Şi neobositul Părinte a mai făcut posibilă o minune: aici, în grădina Părintelui, vin în pelerinaj cele mai multe flori din România. Vară şi iarnă. Crini imperiali, trandafiri, crizanteme sau dumitriţe, mixandre, papucul-doamnei, muşcate, ochiul-boului, tuberoze, gladiole, stânjenei, margarete, lăcrămioare şi narcise, iasomie şi liliac, hortensii şi panseluţe... Mereu proaspete în potcoava de brazi argintii, prin grija credincioşilor şi a măicuţelor. Nu noi cerem canonizarea, sanctificarea Părintelui, aşa vor oamenii, îmi răspunde Maica Stareţă. Mă primeşte bănuitor şi iarăşi mă gândesc cu necaz la mulţi confraţi de-ai noştri, cu ţânţarul din care sare armăsarul, cu găina care naşte pui vii, îi alăptează şi seara face talk-show la TV B1... De unde ştiu eu că nu înregistraţi discuţia noastră?!... Nu am făcut niciodată înregistrări pe ascuns sub patrafir, dar ce pot să-i zic.... Intuiesc o judecată aspră şi parţial nedreaptă faţă de mine: un derbedeu de la presă, ca atâţia alţii... Oamenii vin cu flori pentru că Părintele iubea tot ce era frumos... Pun florile jos, îngenunchează şi se roagă.

Mânăstirea Prislop a ajuns în straiul actual datorită râvnei de care s-au învrednicit trei ctitori. Primul este Sfântul Nicodim de la Tismana, care a copiat la Prislop Tetraevangheliarul slavon, pe pergament împodobit cu frontispicii şi miniaturi, păstrat la Muzeul de Artă şi Istorie Naţională din Bucureşti. Această sfântă Evanghelie s-au scris de popa Nicodim, în anul al şaselea al prigonirii în Ţara Ungurească, la anul de la facerea lumii 6913, 1405. Aşa scrie Nicodim la sfârşitul Evangheliarului.

Al doilea ctitor a fost Domniţa Zamfira, fiica domnitorului valah Moise Vodă Basarab. Ea a restaurat biserica în perioada 1564-1580. Stareţ era Sfântul Ioan de la Prislop, a cărui peşteră este săpată în granit, mai sus de mânăstire.

În 1762, biserica a fost incendiată la ordinul generalului Buccow şi pictura a fost distrusă. Aşa a vrut imperiul civilizator al focoasei Tereza. Au rămas doar opt scene din Acatistul Maicii Domnulu". Mânăstirea este stăpânită pe nedrept de greco-catolici în perioada 1762-1948, an în care mitropolitul Nicolae Bălan l-a adus aici pe ieromonahul Arsenie Boca pentru restaurare. Era al treilea ctitor şi cel mai important. Părintele readusese harul ca stareţ la Mânăstirea Sâmbăta de Sus, care fusese distrusă de tunurile aceluiaşi general Buccow. Din 1950 până în 1959, a fost mânăstire de călugăriţe. Părintele picta sfinţi frumoşi pentru că şi el era un om frumos. Toate scultpurile s-au realizat sub îndrumarea lui. În 1953, a ridicat aici un saivan dacic, rămas până astăzi pentru creşterea animalelor. În perioada 1959-1976, mânăstirea a fost transformată în azil de bătrâni. Părintele a vegheat şi de la Sinaia soarta comunităţii de călugăriţe de-aici. Iar de la 28 noiembrie 1989, odihneşte aici, la poalele brazilor argintii, pe care tot el i-a plantat.

"Părintele Arsenie Boca a fost un fenomen unic în istoria monahismului românesc", credea Dumitru Staniloae. Călare, cu căruţele sau pe jos, sute şi mii de oameni veneau la Mănăstirea Sâmbăta să-l vadă pe Părintele Arsenie înainte de război. Acesta îi ducea pe cei care veneau să se spovedească şi să se împărtăşească pe un platou din preajma unui izvor cu apă sfinţită, unde le cerea să rămână 7 zile şi 7 nopţi, timp în care mâncau doar pâine şi miere.

„Măi, nu toţi cei din lume se prăpădesc, nici toţi cei din mănăstire se mântuiesc...Unii călugări nu sunt călugări, ci cuiere de haine călugăreşti... De vrei să te faci călugăr, fă-te ca focul!", îi sfătuia Părintele pe începători.

Şi întâmplările se suprapun şi se legendează:

"Cam înainte de cel de al doilea război, când Părintele era stareţ la Sâmbăta, s-a dus un bătrân să-l vadă şi să se plângă de un necaz. Dar erau mii de oameni acolo şi n-a apucat să ajungă şi să vorbească, aşa că a rămas peste noapte în mănăstire, găzduit de călugări. Dar cum nu avea somn, a ieşit să se dezmorţească. Şi ce să vezi: pe o lună mare şi plină, care lumina ca la amiază, în mijlocul unui lan plin de flori, Părintele Arsenie Boca vorbea cu o dihanie mare de urs. Vorbea cu el şi îl mângâia. Văzându-l pe moş, Părintele, care era îmbrăcat cu o sutană lungă şi albă, i-a spus: Vezi! Fiarele astea m-ascultă, numa voi nu m-ascultaţi!

Aşa se purta cel care fusese botezat cu numele Zian şi juruit lui Dumnezeu de mama lui.

În neamul Brebilor era datină ca feciorul cel mai mare să fie jertfit lui Dumnezeu.

(...) Breb se ridică de la morminte şi veni cătră sat. Femeile îl priveau de departe cum se apropie prin soarele de toamnă, cu capul gol, părând a avea la tâmple coarne de lumină." Aşa scrie Sadoveanu despre Kesarion Breb în "Creanga de aur". Cartea a apărut înainte ca Părintele să ajungă stareţ la Sâmbăta-de-Sus.

Şi mai departe: La cel dintăi popas, veniră cătră ei ca să-i vadă de-aproape, de pe vârfuri de brăduţi, paseri cu ochi schimbători şi veveriţi. Constantin nu se miră prea mult auzind pe stăpânul său că vorbeşte cu ele.

- Dumnezeu se vădeşte în glasul nourilor şi al cerbilor, încuviinţă Kesarion zâmbind; precum şi în alte glasuri ale muntelui.

(...) Slujitorul se nevoia să afle care au fost vorbele stăpânului său pentru a opri viforniţa şi pentru a-i da drumul. Că-i spuseseră cocoarele ori vulturii, ori cerbii ce se va întâmpla, nu putea fi nicio îndoială. Oamenii de rând nu cunosc glasul paserilor şi al dobitoacelor, pe când aleşii anumiţi ai lui Dumnezeu află toate şi ştiu să oprească şi să sloboadă stihiile.

(...)Eu cred că focul de la muntele ascuns nu se va stinge niciodată. Şi poate că aici rezidă şi misterul vechii spiritualităţi a românilor: să aibă totdeauna ca reper şi Părinte un ultim Decheneu, care niciodată nu este ultimul...

Articol preluat de pe site-ul: rngpress.ro




 

 


Căutare site

Noutăți Magazin

Abonare Buletin Informativ

Acest site foloseste cookies pentru cea mai buna experienta de navigare pe site-ul nostru. Daca continuati navigarea inseamna ca sunteti de acord cu aceste conditii.