IMG 03032022 144917 635 x 423 pixelCuvantul de invatatura al Parintelui Arsenie Boca
Extras din „RAZBOIUL NEVAZUT”
„E de la sine inteles ca si vointa este energia pe care ne bizuim in razboiul nevazut. Aceasta asculta de cunostinta, care-i indruma luptele; iar cunostinta e atrasa de iubire, care incalzeste totul, fie spre Dumnezeu, fie spre lumea sensibila. Oamenii vointei insa sunt eroii credintei si sfintii crestinismului. Acestia sunt cei ce au rabdat pana in sfarsit si s-au mantuit. Dar noi, pana sa ajungem la o vointa puternica si statornica in bine, avem de furca nu mai putin decat cu un furnicar de vointe sau tendinte sufletesti, care ne hartuiesc in toate partile si ne ostenesc in toate contrazicerile. De aceea unificarea tuturor tendintelor sufletesti intr-o singura directie buna da omului o mare putere. Dar la ea se ajunge foarte greu, caci sunt multe tendinte care se impotrivesc si atunci se porneste un razboi inlauntru omului pentru infrangerea protivnicilor.”
Sursa: Parintele Arsenie Boca - „Cararea Imparatiei” , Editura Charisma, Deva, 2006, p. 161.
(Foto)

vamesul si fariseul w1000 h779 q100Cuvantul de invatatura al Parintelui Arsenie Boca
Extras din „VAMESUL SI FARISEUL”
Unul isi spunea virtutile; celalalt, mai in urma templului, pacatele.
Unul vrednicia, celalalt nevrednicia.
Ar fi bune virtutile fariseului.
Vamesul nu le avea, dar in lipsa lor avea smerenia. Rele erau faptele vamesului, dar, pentru smerenie s-a intors din templu mai indreptat la casa sa.
Cel mai bine ar fi de-a avea virtutile fariseului, si inca intrecute, dupa cuvantul ca: „de nu va prisosi dreptatea voastra pe cea a carturarilor si a fariseilor, nu veti intra in imparatia lui Dumnezeu" - virtuti unite cu smerenia vamesului.
Cu imbinarea virtutilor unuia si cu smerenia si cuvintele celuilalt s-au nevoit calugarii de-a lungul veacurilor. Caci: „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul", sunt cuvintele „rugaciunii neincetate", care-si au obarsia in cuvintele vamesului, spuse de Iisus.
Cu aceasta rugaciune multi s-au intors mai indreptati „Acasa" in imparatie.
Sursa: Parintele Arsenie Boca - „Cuvinte Viii”, Editura Charisma, Deva, 2006, pp. 28

(FotoVamesul si fariseul)

Arsenie Boca Iisus in Zeghe Biserica Elefterie1Cuvantul de invatatura al Parintelui Arsenie Boca
Extras din „PENTRU O GRESEALA VREMELNICA, O PEDEAPSA VESNICA?”
„Intrebarea aceasta zvacneste aproape in toate mintile. Intr-adevar, pentru ca n-ai fost milostiv cu saracii, fratii mai mici ai lui Dumnezeu, pentru ca nu le-ai dat sa manance, nu i-ai imbracat, nu i-ai primit cand erau straini, nu i-ai cercetat cand erau in temnita, numai pentru atata vina, facuta intr-o viata scurta, se poate ca Dumnezeu sa te dea focului si diavolilor sa te munceasca in vecii vecilor?
Ce taina ar putea raspunde si la intrebarea aceasta?
Totusi este raspuns:
Cel flamand si insetat, gol, strain si bolnav si, peste toate acestea, in temnita, in intelesul tainic, nu mai sunt saracii, ci Mantuitorul Iisus Hristos insusi, pe Care il avem in noi, in fiecare, de la Botez.
Daca in vremea vietii, in vremea mintii depline nu ne intoarcem de la cele dinafara si vremelnice la cele dinlauntru si vesnice, la faptura noastra cea nascuta de la Dumnezeu, la Hristos Cel ce petrece in adancul profund, dar apropiat al fiecarui om; daca nu vom cauta darul nasterii noastre celei din Duhul Sfant, atunci Hristos Iisus se afla in noi: flamand si insetat, gol, strain si bolnav de durerea intunecarii noastre, si pe deasupra, intr-o temnita in care misuna viermii patimilor si serpii rautatilor. Caci numai facand acestea lui Iisus cel din noi, le facem si semenilor nostri.”
Sursa: Parintele Arsenie Boca - „CARAREA IMPARATIEI” - IMPARATIILE IUBIRII - CAP VII, Editura Charisma, Deva, 2006, p. 325.

(Sursa foto)

sf liturghie1Cuvantul de invatatura al Parintelui Arsenie Boca
Extras din „CUNOASTERE DE DUMNEZEU”
„Cuvantul: «De se vor aduna doi sau trei in numele Meu, acolo voi fi si Eu in mijlocul lor» se poate intelege in mai multe feluri, dupa sfintii Parinti. Se pot intelege si oamenii, se pot intelege si cele trei puteri ale sufletului, de care am pomenit si se pot intelege si cele doua sau trei parti ale omului: sufletul si trupul.
Subliniem aceasta centrare a fapturii noastre in jurul persoanei lui Iisus, fiindca de aceasta centrare a firii noastre in jurul, sau in mijlocul lui Dumnezeu, atarna calitatea crestinismului nostru.
E un crestinism defectuos acela care exalta numai cate una dintre aceste trei insusiri ale sufletului. De pilda: crestinismul nu e numai cunoastere, caci aceasta duce la rationalism, - la o micsorare a lui pe masura mintii omenesti, marginita si neajutorata. Nu e nici numai iubire sau sentiment, caci aceasta duce la misticism, care nu e sanatos, in cele mai multe cazuri, si sfarseste in fanatism. Nu e nici numai vointa, caci numai cu aceasta insusire, se ajunge la activism si autoritarism, un fel de dictatura in numele lui Iisus.
Prin urmare, cata vreme facultatile sufletesti nu-s unificate in Hristos, omul nu e centrat in jurul lui Dumnezeu, crestinismul sau e un crestinism sectar, sau datator de secta.”

Sursa: Parintele Arsenie Boca - „Cuvinte Viii”, Editura Charisma, Deva, 2006, p. 97-98
(Sursa foto)

Cuvioasa ParaschivaCuvantul de invatatura al Parintelui Arsenie Boca
Extras din „MARELE   EXAMEN
„Lumina dinauntru e aceea care-i descopera adevarata fiinta. Cand aceasta lumina launtrica s-a aprins, atunci intr-o clipa cunosti ca, pentru om, descoperirea lui Dumnezeu intr-insul, este propria lui descoperire. Si inspre acolo se indreapta aspiratia lui: spre descoperirea sufletului sau, adica descoperirea lui Dumnezeu in sufletul sau. Omul se desavarseste si ajunge expresia suprema cand sufletul lui se recunoaste in vesnicie, - ceea ce e propria sa revelatie. Adevarata restriste a omului sta in faptul ca nu izbuteste deplin sa-si aduca la expresie propria-i fiinta, ca e tulburat de eul sau si-si pierde vremea cu lucruri de nimic.
Iubirea de sine nu trece peste hotarele sale personale: ceea ce e mai pretios intr-insul se intuneca si adevarata Iui fiinta nu iese la iveala. Aceasta aspiratie dupa tiparul desavarsit al fiintei e inradacinata in om mai profund ca foamea si setea si ca patima de bogatie si slava. Si aceasta aspiratie nu e numai in el; ea e in adancul intregii fapturi; e necontenitul impuls al revelatiei, duhul vesnicei descoperiri intr-insul. Descoperirea nemarginitului in marginit (Taina Bunei Vestiri, n.n.) nu se arata in toata plinatatea ei nici in cerul instelat, nici in frumusetea florilor. Numai in sufletul omului. Caci aci Vointa cauta sa se descopere in vointa omului si libertatea isi ia rasplata suprema in jertfa lui libera.

Sursa: Părintele Arsenie Boca - „Cuvinte Vii” , Editura Charisma, Deva, 2006, p.66

Căutare site

Noutăți Magazin

Abonare Buletin Informativ

Parteneri

BannerFamOrtodoxa

Banner milo 2

 

 

Acest site foloseste cookies pentru cea mai buna experienta de navigare pe site-ul nostru. Daca continuati navigarea inseamna ca sunteti de acord cu aceste conditii.