128569 femeia cananeeancaCuvantul de invatatura al Parintelui Arsenie Boca
Extras din „CANANEANCA
Cu cat orizontul tau e mai ingust, sau mai ingustat de durerea ta, cu atat nelinistea ta e mai mare, - si poate sa fie mai mare ca a toata lumea.
Asta era starea sufleteasca a Cananeencii.
Dar iata trece Iisus pe langa tragedia aceasta: toate tragediile tipa la Dumnezeu, ori rugandu-L, ori hulindu-L. Iisus se face ca nu aude. «Nu i-a raspuns ei nici un cuvant.» Dar L-au rugat si ucenicii Lui s-o auda: «Ca striga in urma noastra».
Iisus s-a facut ca nu-i asculta. Dar in nevazut atragea sufletul deznadajduit la Sine, si «ea venind, I s-a inchinat Lui, zicand: Doamne, ajuta-mi !»
In afara, in cuvinte, Iisus de asemenea s-a facut ca n-o asculta. I-a spus si Iisus o ingustime, tot asa de stramta, ca a ei: «Nu sunt trimis tara numai catre oile cele pierdute ale casei lui Israil» si ca: «Nu se cade a lua painea fiilor si a o da cainilor».
Cu alte cuvinte Iisus ii punea in fata pacatul ei, peste care o imbia sa treaca.
Si iata femeia aceasta a iesit din ingustimea sa si nu s-a smintit ca-i asemanata cu cainii.
Atunci cand ochiul ei a vazut mai mult, cand s-a mutat din ingustimea durerii sale in bunatatea fara margini a lui Dumnezeu: s-a izbavit in clipa aceea.
Asa a condus Dumnezeu minunea aceasta, ca a tamaduit mama si prin tamaduirea ei s-a insanatosit si fiica ei de acasa.
Si s-a mirat Iisus zicandu-i: «O femeie, mare este credinta ta, fie tie precum voiesti !» - si adauga Evanghelia: «si s-a tamaduit fiica ei in ceasul acela».
Cu un cuvant au iesit toti din cercurile lor inguste, la orizontul cel mai larg, care este linistea dumnezeiasca si care tamaduieste orice boala si linisteste orice vifor din suflet.
Dumnezeu s-a biruit de rugaciunea omului - si inca a unei femei neputincioase - si i-a adus firea in linistea Sa, mai presus de sminteala si durere.
Sa ne fie Iisus si noua, asemenea !
 
Sursa: Parintele Arsenie Boca - „Cuvinte Viii”, Editura Charisma, Deva, 2006, pp. 26-27
(Foto: Femeia cananeeanca)

vamesul si fariseul w1000 h779 q100Cuvantul de invatatura al Parintelui Arsenie Boca
Extras din „VAMESUL SI FARISEUL
Unul isi spunea virtutile; celalalt, mai in urma templului, pacatele.
Unul vrednicia, celalalt nevrednicia.
Ar fi bune virtutile fariseului.
Vamesul nu le avea, dar in lipsa lor avea smerenia. Rele erau faptele vamesului, dar, pentru smerenie s-a intors din templu mai indreptat la casa sa.
Cel mai bine ar fi de-a avea virtutile fariseului, si inca intrecute, dupa cuvantul ca: „de nu va prisosi dreptatea voastra pe cea a carturarilor si a fariseilor, nu veti intra in imparatia lui Dumnezeu" - virtuti unite cu smerenia vamesului.
Cu imbinarea virtutilor unuia si cu smerenia si cuvintele celuilalt s-au nevoit calugarii de-a lungul veacurilor. Caci: „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ma pe mine pacatosul", sunt cuvintele „rugaciunii neincetate", care-si au obarsia in cuvintele vamesului, spuse de Iisus.
Cu aceasta rugaciune multi s-au intors mai indreptati „Acasa" in imparatie.
 
Sursa: Parintele Arsenie Boca - „Cuvinte Viii”, Editura Charisma, Deva, 2006, pp. 28
(Foto: Vamesul si fariseul)

fiul risipitorCuvantul de invatatura al Parintelui Arsenie Boca
Extras din „FIUL RISIPITOR
Iata ce insemneaza sa-ti «vii intru sine»: momentul cel mai de pret din viata ta pamanteana, adica sa te regasesti in adevarata ta fire si apoi sa te «scoli» din rosturi marunte si sa te intorci Acasa, in «bratele parintesti» ale lui Dumnezeu, Tatal tau si Tatal nostru, care-ti va gati tie o «cina de taina».
Nu-i mirare ca, fara gasirea acestui rost al vietii, altul nu-i gasesti, - si fara rost nu te poti suferi.
Gasit-ai comoara aceasta in tarina vietii tale ? 
Daca da, ai gasit imparatia lui Dumnezeu; iar semn c-ai gasit-o e bucuria nestavilita, care te face sa spargi deznadejdea oricarui deceptionat al lumii, sa-i aprinzi si lui un ideal in inima, si sa-l duci: in inima ta, Cerului, bucurie mare !
 
Sursa: Parintele Arsenie Boca - „Cuvinte Viii”, Editura Charisma, Deva, 2006, pp. 33
( Foto: Intoarcerea fiului risipitor )

136971 vreme criza post convertireCuvantul de invatatura al Parintelui Arsenie Boca
Extras din „LUMINA DE PE MUNTE
Iata ce ne invata Iisus: mai intai insusi a postit. Nu i-a trebuit, dar va zice candva: „Pilda de viata v-am dat voua !" Deci noua ne trebuie post, pentru infranarea patimilor, pentru subtierea mintii, pentru sporirea in noi a Duhului Sfant, care ne descopera caile mantuirii. Postul ne ajuta sa intelegem rosturile mai mari ale lui Dumnezeu cu omul. El e un toiag de drum prin viata aceasta cu trup pieritor spre veacul viitor, in care trebuie sa ne deprindem de-aici.
Dar sa nu tinem postul intr-un inteles ingust. Caci sunt unii care cred ca a nu manca carne, si cele asemenea, ar fi tocmai de ajuns ca sa se cheme ca ai postit. Nu mananci carne de porc, dar carne de om mananci: clevetind, muscand cu gura, osandind cu vorba si ucigand cu gandul. Postul nu e, mai ales in crestinism, numai un regim al stomacului. Avea si sf. Pavel de acestia, ingusti cu socoteala, carora trebuia sa le spuna ca: „nu stomacul sau mancarea ne va pune pe noi inaintea lui Dumnezeu". A face din post numai o chestiune de stomac insemneaza a ingusta rostul cu care a postit Iisus; - ceea ce ar fi o ocara.
 
Sursa: Parintele Arsenie Boca - „Cuvinte Viii”, Editura Charisma, Deva, 2006, pp. 42-43
(Sursa foto)

draganescuCuvantul de invatatura al Parintelui Arsenie Boca
Extras din „TAMADUIREA SI IERTAREA
Totusi, noua preotilor, Iisus nu ne-a dat si darul tamaduirii minunate, cum il avea El si cum il da la putini dintre sfinti, din vreme in vreme, dar ne-a dat darul mai mare: al iertarii pacatelor. Nu l-a dat ingerilor, dar l-a dat oamenilor. Darul iertarii pacatelor e mai mare decat darul minunilor, intrucat priveste sufletul; pe cand minunile privesc de obicei trupul. O iertare a sufletului, o curatire a lui, uneori e o adevarata inviere din morti, si-i mai de pret aceasta decat tamaduirea unui picior.
Fara darul minunilor intre oameni ne putem mantui, dar fara darul preotilor, al iertarii pacatelor, nimeni nu se mantuieste. Ce n-a dezlegat preotul pe pamant, asa ramane: nedezlegat nici in Cer. Si preotul nu te poate dezlega daca nu vii sa-ti marturisesti pacatele. De asemenea preotul nu te poate dezlega - ca oarecum cu sila - daca nu-ti dai insuti toata silinta de-a te dezlega tu de naravurile tale rele.
Iertarea pacatelor insemneaza si incetarea lor.
Iertarea pacatelor nu inseamna ca le spovedesti mereu si le iei de la capat - ca iarasi le vei spovedi. Crestinismul mai e si chestiune de refacere a vointei. Ne trebuie bunavointa voastra - ca s-o facem vointa; tarie de caracter si simtire de obraz.
Oamenii umbla dupa facatori de minuni - fie ei si vrajitori. Dar va spun ca minunea cea mai mare e innoirea vietii tale pe temelia ei Iisus Hristos; e increstinarea vointei tale: asta-i minunea cea mai mare, care ne sta cu adevarat la indemana si ni s-a dat noua porunca: „inviati pe cei morti !" Dupa invierea ta tanjeste Iisus. Ce insemneaza aceasta n-ar putea sa ti-o spuna mai bine decat insisi cei ce au inviat din moarte sigura, ca dintr-un vis urat.
 
Sursa: Parintele Arsenie Boca - „Cuvinte Viii”, Editura Charisma, Deva, 2006, pp. 56-57
(Sursa foto)

Căutare site

Noutăți Magazin

Abonare Buletin Informativ

Acest site foloseste cookies pentru cea mai buna experienta de navigare pe site-ul nostru. Daca continuati navigarea inseamna ca sunteti de acord cu aceste conditii.